Å undervise om Holocaust : utfordringer og innganger
Vidar Fagerheim Kalås og Claudia Lenz (red.)Bok · Bokmål · utgitt 2024
Ledig
Sølvberget, 4. etasje: 1 av 1 ledig
Plassering: Fagbøker (sortering: 940.5318 UND)
Plassering: Fagbøker (sortering: 940.5318 UND)
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*001937584 *003NO OsBA *00520240522122802.0 *007ta *008240320s2024 no e 0 0dnob d *009 nam a22 c 4500 *019 $bl *020 #$a9788215069173$cNkr 429.00$qheftet *035 $a(NO-LaBS)35172785(bibid) *035 $a(NO-OsBA)0724477 *040 $aNO-OsBA$bnob$erda *082 $a940.53180712$qNO-OsBA$223/nor/20240522 *090 $c940.5318$dUND *130 $aÅ undervise om Holocaust$_49154300 *24512$aÅ undervise om Holocaust$butfordringer og innganger$cVidar Fagerheim Kalås og Claudia Lenz (red.) *264 $aOslo$bUniversitetsforlaget$c2024 *300 #$a161 sider$billustrasjoner i farger *336 #$atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 #$auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt *338 #$abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact *386 #$aNordmenn$bn.$mNasjonalitet/regional gruppe$2bibbi$81 *386 #$aTyskere$bt.$mNasjonalitet/regional gruppe$2bibbi$82 *520 #$aHvordan kan undervisning om Holocaust bidra til innsikt og refleksjon snart 80 år etter krigen? Dagens elever tilhører en generasjon som knapt nok har hørt historier om annen verdenskrig fra familiemedlemmer som har opplevd den, men der mange har ulike kulturelle referanser i bagasjen, og fått med seg fortellinger om krigen fra bøker og film. I denne boken setter forfatterne søkelyset på de didaktiske problemstillingene og dilemmaene som temaet Holocaust bringer med seg til klasserommet. I bokens åtte kapitler utforskes ulike sider ved det å undervise om Holocaust. Boken berører også undervisning om folkemordet mot norske rom, og forholdet mellom undervisning om Holocaust og andre folkemord. Bidragene er basert på fersk forskning og forfatternes lange erfaring med undervisning i skole og lærerutdanning. De beskriver nyttige didaktiske perspektiver, gode undervisningsstrategier og metoder, men belyser også fallgruver som bør unngås. *650 7$aHolocaust, 1933-1945$xUndervisning$xUngdoms- og vidaregåande skole$0(NO-OsBA)1677370$2bibbi$9nno$_49154400 *650 7$aHolocaust, 1933-1945$xUndervisning$xUngdoms- og videregåande skole$0(NO-OsBA)1677370$2bibbi$9nob$_49154500 *7001#$aKalsås, Vidar Fagerheim$d1985-$0(NO-TrBIB)11017190$4edt$81$_49154600 *7001#$aLenz, Claudia$d1968-$0(NO-TrBIB)4033868$4edt$82$_49154700 *8521#$h940.53$iUND *856 #$aaja.bs.no$qimage/jpeg$uhttps://media.aja.bs.no/c28b2ed6-4548-4b82-9b61-cf988bbd68b4/original.jpg$3Omslagsbilde *856 #$aaja.bs.no$qimage/jpeg$uhttps://media.aja.bs.no/c28b2ed6-4548-4b82-9b61-cf988bbd68b4/thumbnail.jpg$3Miniatyrbilde ^