Forlaget skriver om denne boka:
HISTORIEN OM hvordan reklamefjernsynet kom til Norge. Om menneskene, motivene og drivkreftene bak etableringen av den første landsdekkende, kommersielle TV-stasjonen, som ble åpnet i 1992.
Forfatternes tilgang til fortrolige dokumenter fører oss inn bak kulissene av den politiske forhistorien, og følger prosessen i Stortingets møterom såvel som på partikontorene. Utførlige intervjuer med de finansielle aktørene avdekker hvordan de underliggende konfliktene slo ut i åpne rettstvister så snart TV 2 kom pålufta. Økonomiske kriser truet i tillegg med å sende selskapet til skifteretten i 1993. Først i 1994 roet forholdene seg, og TV 2 ble et going consern.
SPILLET OM TV 2 involverer et rikt persongalleri, fra ledere i politikk og næringsliv til avisfolk, finansinvestorer og telepolitikere.
Også tidligere NRK-kjendiser som Dan Børge Akerø og Finn H. Andreasen kom til å spille viktige roller. Og under det hele: angsten i store deler av det politiske miljø for at reklamen ville bringe synden inn i verden...