Hopp over navigasjon
    
Søk med mobilen
Omslagsbilde
""
Logg inn øverst til høyre, med nasjonalt lnr for å gi stjernekast
306.3 BLI
237 s.
306.3 . - 659.1
82-7935-147-7 : 338 kr
0521618
Bestill       Husk denne

(beta)Bli den første til å skrive anmeldelse

NrAvdelingBindPlasseringNoteStatusHylle
1Sølvberget, 3. etasje På hylla 306.3 BLI
Forlaget skriver om denne boka:
Forbruk er en helt grunnleggende erfaring for mennesker i vårt samfunn. Det er avgjørende for vårt livsopphold, og en vesentlig måte å kommunisere på. Svaret på hvem vi er, går ofte gjenom tingene. Tingene våre er ladet med mening, fordi vi gjør sosiale investeringer i dem. Tingene brukes aktivt som signalgivere om vår kultur og livsstil. Varene har fått en stadig mer iøynefallende kulturell funksjon, og her utgjør reklamen et vesentlig felt for menneskets refleksjon omkring seg selv.
Reklamen minner forbrukeren om varenes totale og uinnskrenkete tilfresstillelse av absolutt alle typer behov. Den lærer forbrukeren at nytelsen alltid har forrang, og at nøysomheten alltid straffer seg. Reklamen fremkaller skammen over ikke å ha de riktige tingene, og ansten for ikke å gi de riktige signalene til omgivelsene. Spesielt de unges identitet bringes slik sett lett i forvirring, og noen ganger krise. Forbruket er en mektig integrasjonsmekanisme, og når forbruket bestemmer andres vurdering av en, så inntreffer skammen over ikke å ha de "riktige" tingene, de kule merkene.
Boken drøfter ulike teorietiske perpektiver på markedskommunikasjon og forbruk. Forfatteren trekker store veksler på fag som sosiologi og sosialantropologi i en fremstilliing som også er rik på praktiske eksempler. Boken er spesielt skrevet for studenter innenfor de økonomisk-administrative utdanningene, men er også egnet for andre samfunnsvitenskapelige fag der forbruk og forbrukersamfunnet er et tema.
Trond Blindheim er sosiolog og markedsfører, førstelektor ved Institutt for markedsføring, Handelshøyskolen, BI. Han har fartstid fra reklamebransjen og har skrevet en rekke bøker innefor områdene reklame, markedsføring og forbrukssosiologi. Han er en etterspurt foredragsholder og kommentator på feltet.

Regional merkevarebygging


Kristen Albert Ellingsen og Trond Blindheim (red.)
Bok utgitt 2015
Ledig (Avd.: Sølvberget, 3. etasje 338.4 REG)
Bestill Husk denne

Forbrukeren : helt, skurk eller offer?


av Trond Blindheim (Trond Blindheim, Thor Øyvind Jensen og Frode Nyeng)
Bok utgitt 2000
Ledig (Avd.: Sølvberget, Magasin U2 306.3 BLI)
Bestill Les e-bok Husk denne

Hvorfor kjøper vi? : om forbruk og reklame


av Trond Blindheim
Bok utgitt 2003
Ledig (Avd.: Sølvberget, Magasin U2 306.3 BLI)
Bestill Husk denne

Hvorfor kjøper vi? : om forbruk og reklame


av Trond Blindheim
Bok utgitt 2004
Ledig (Avd.: Sølvberget, 3. etasje 306.3 BLI)
Bestill Husk denne
Vis alltid denne fanen

Bibliotekarenes bokanmeldelser - fra anbefalinger.deichman.no

Vis alltid denne fanen
  • Tips en venn om Hvorfor kjøper vi? : om forbruk
  • Del på Facebook
  • Vis Facebooks Liker-knapp
  • Del på Twitter
  • Vis QR-kode med lenke for mobil
  • Foreslå innkjøp
  • Annen visning

Huskeliste

Lista er tom