Forlaget skriver om denne boka:
Forbruk er en helt grunnleggende erfaring for mennesker i vårt samfunn. Det er avgjørende for vårt livsopphold, og en vesentlig måte å kommunisere på. Svaret på hvem vi er, går ofte gjenom tingene. Tingene våre er ladet med mening, fordi vi gjør sosiale investeringer i dem. Tingene brukes aktivt som signalgivere om vår kultur og livsstil. Varene har fått en stadig mer iøynefallende kulturell funksjon, og her utgjør reklamen et vesentlig felt for menneskets refleksjon omkring seg selv.
Reklamen minner forbrukeren om varenes totale og uinnskrenkete tilfresstillelse av absolutt alle typer behov. Den lærer forbrukeren at nytelsen alltid har forrang, og at nøysomheten alltid straffer seg. Reklamen fremkaller skammen over ikke å ha de riktige tingene, og ansten for ikke å gi de riktige signalene til omgivelsene. Spesielt de unges identitet bringes slik sett lett i forvirring, og noen ganger krise. Forbruket er en mektig integrasjonsmekanisme, og når forbruket bestemmer andres vurdering av en, så inntreffer skammen over ikke å ha de "riktige" tingene, de kule merkene.
Boken drøfter ulike teorietiske perpektiver på markedskommunikasjon og forbruk. Forfatteren trekker store veksler på fag som sosiologi og sosialantropologi i en fremstilliing som også er rik på praktiske eksempler. Boken er spesielt skrevet for studenter innenfor de økonomisk-administrative utdanningene, men er også egnet for andre samfunnsvitenskapelige fag der forbruk og forbrukersamfunnet er et tema. Trond Blindheim er sosiolog og markedsfører, førstelektor ved Institutt for markedsføring, Handelshøyskolen, BI. Han har fartstid fra reklamebransjen og har skrevet en rekke bøker innefor områdene reklame, markedsføring og forbrukssosiologi. Han er en etterspurt foredragsholder og kommentator på feltet.