En god psykisk helse har sentral betyd ning for læring, utvikling og livsutfoldelse. Skolen har en viktig oppgave i å fremme barns og unges psykiske helse og gi hjelp til elever som sliter psykisk.
Dette er den første forskningsbaserte boka i Skandinavia som beskriver hvordan psykiske helseplager viser seg i skolen, hvordan pedagoger kan identifisere elever med ulike psykiske helseplager og hvordan læringsmiljøet best kan tilrettelegges for disse elevene.
Noen elever har behov for hjelp og tiltak fra andre hjelpetjenester, som pedagogiskpsykologisk tjeneste og barne- og ungdomspsykiatrien. Derfor er samarbeidet mellom skolen og disse hjelpetjenestene ofte avgjørende for et godt resultat.
Boka henvender seg til studenter innenfor pedagogikk og psykologi, lærere, skoleledere, ansatte innenfor PPT og SUP, og forskere innenfor feltene læringsmiljø og psykisk helse blant barn og unge.
Redaktører er professor Edvin Bru, professor Ella Cosmovici ldsøe og førsteamanuensis og klinisk psykolog Klara Øverland, alle ansatt ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning ved Universitetet i Stavanger. Klara Øverland er i tillegg ansatt ved barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling ved Stavanger Universitetssjukehus.
Øvrige bidragsytere er Bror Just Andersen, Jon Fauskanger Bjåstad, Liv Jorunn Byrkjedal-Sørbye, Margit Garvik, Sven Gustafsson, Kristin Hatløy, Trude Havik, Nina Holmen, Thormod Idsøe, Gun Iversen, Heidi Jacobsen, Inge Joa, Jan Olav Johannessen, Elin Kreyberg, Johannes Langeveld, Haldis Johanne Økland Lier, Erik Paulsen, Inger Eide Robertson, Pål Roland, Kristine Rørtveit, Unni Sagstad og Ingrid Rasmussen Strømsvold.