Hopp over navigasjon
    
Søk med mobilen
Omslagsbilde
"5.0
Logg inn øverst til høyre, med nasjonalt lnr for å gi stjernekast
Utgitt:
cop. 2016 . - Bok . - 304 s.
Bokmål
Opplysninger:
For elever med psykiske helseplager er det viktig at de får tett oppfølging og støtte i skolehverdagen, da de har større utfordringer med å utvikle sine evner til å mestre utfordringer enn andre. De trenger en inkluderende skole, som tar hensyn til mangfoldet, og lærere som kan avdekke ulike elevers behov. I denne boken omtales psykiske helseplager som blant annet depresjon, spiseforstyrrelser, angst og skolevegring, og viser hvordan lærere kan avdekke plagene og støtte elevene. Omtalen er utarbeidet av BS.
Hylleplass:
371.713 PSY
Bestill       Husk denne

(beta)Bli den første til å skrive anmeldelse

NrAvdelingBindPlasseringNoteStatusHylle
1Sølvberget, 3. etasje På hylla 371.713 PSY
2Sølvberget, 3. etasje På hylla 371.713 PSY
3Sølvberget, 3. etasje FagbøkerPå hylla 371.713 PSY
En god psykisk helse har sentral betyd­ ning for læring, utvikling og livsutfoldelse. Skolen har en viktig oppgave i å fremme barns og unges psykiske helse og gi hjelp til elever som sliter psykisk.

Dette er den første forskningsbaserte boka i Skandinavia som beskriver hvordan psykiske helseplager viser seg i skolen, hvordan pedagoger kan identifisere elever med ulike psykiske helseplager og hvordan læringsmiljøet best kan tilrettelegges for disse elevene.

Noen elever har behov for hjelp og tiltak fra andre hjelpetjenester, som pedagogisk­psykologisk tjeneste og barne- og ungdomspsykiatrien. Derfor er samarbeidet mellom skolen og disse hjelpetjenestene ofte avgjørende for et godt resultat.

Boka henvender seg til studenter innenfor pedagogikk og psykologi, lærere, skoleledere, ansatte innenfor PPT og SUP, og forskere innenfor feltene læringsmiljø og psykisk helse blant barn og unge.

Redaktører er professor Edvin Bru, professor Ella Cosmovici ldsøe og førsteamanuensis og klinisk psykolog Klara Øverland, alle ansatt ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning ved Universitetet i Stavanger. Klara Øverland er i tillegg ansatt ved barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling ved Stavanger Universitetssjukehus.

Øvrige bidragsytere er Bror Just Andersen, Jon Fauskanger Bjåstad, Liv Jorunn Byrkjedal-Sørbye, Margit Garvik, Sven Gustafsson, Kristin Hatløy, Trude Havik, Nina Holmen, Thormod Idsøe, Gun Iversen, Heidi Jacobsen, Inge Joa, Jan Olav Johannessen, Elin Kreyberg, Johannes Langeveld, Haldis Johanne Økland Lier, Erik Paulsen, Inger Eide Robertson, Pål Roland, Kristine Rørtveit, Unni Sagstad og Ingrid Rasmussen Strømsvold.

Vis alltid denne fanen

Bibliotekarenes bokanmeldelser - fra anbefalinger.deichman.no

Vis alltid denne fanen
  • Tips en venn om Psykisk helse i skolen
  • Del på Facebook
  • Vis Facebooks Liker-knapp
  • Del på Twitter
  • Vis QR-kode med lenke for mobil
  • Foreslå innkjøp
  • Annen visning

Huskeliste

Lista er tom