Hopp over navigasjon
    
Søk med mobilen

Treff

1 treff


Omslagsbilde
""
Logg inn øverst til høyre, med nasjonalt lnr for å gi stjernekast
Utgitt:
2006 . - Bok . - 132 s.
Bokmål
Hylleplass:
Bestill       Husk denne

(beta)Bli den første til å skrive anmeldelse

NrAvdelingBindPlasseringNoteStatusHylle
1Sølvberget, 4. etasje På hylla q 940.5421 HAR
GULLTRANSPORTEN
- et drama fra virkeligheten

Tidlig en morgen den 9. april ble ca 49 tonn gull lastet opp på 26 rekvirerte lastebiler som i all hast kjørte ut av hovedstaden. Sammen med sjåføren fulgte to bankfunksjonærer hver lastebil. De var bevæpnet med revolvere. I kaoset rundt besettelsen av Oslo kom alle bilene og vaktmannskapet seg velberget til Norges Banks avdeling på Lillehammer i løpet av den 9. april.

Ti dager senere, den 19. april, måtte gullbeholdningen forflyttes videre fra Lillehammer med tog til Åndalsnes. Finansminister Torp utnevnte Fredrik Haslund til å lede gulltransporten, og 30 soldater fra Jørstadmoen var utkommandert til å bevokte gullet - dikteren Nordahl Grieg skilte seg ut blant de menige soldatene.

Etter flere bombeangrep ved statsjonsområdet på Åndalsnes den 20. april ble godsvognene transportert til Romsdashorn stasjon ut på kvelden. Natt til 24. april fraktet krysseren HMS «Galathea» ca 8 tonn av gullbeholdningen fra Åndalsnes til England.

Den 25. april startet lastebiltransporten av de resterende 41 tonnene av gullbeholdningen fra Romsdalshorn stasjon til Molde. Lastebilkolonnen ble utsatt for flyangrep, men om morgenen den 26. april kunne gullet lagres i kjelleren ved Confectionsfabriken Superb.

Under dramatiske omstendigheter ble ca 23 tonn av gullbeholdningen lastet ombord i krysseren HMS «Glascow» i Molde om kvelden den 29. april. Natt til 30. april fraktet D/S «Driva» ca 10 tonn av gullet fra Molde til Gjemnes, «Driva» ble angrepet et tysk sjøfly og måtte settes på land ved Visnes. De siste 8 tonnene av gullbeholdningen ble kjørt til Gjemnes på lastebiler den 30. april.

Fem fiskeskøyter tok ombord totalt 18 tonn gull ved Gjemnes og fortsatte via Kvalvåg og Tustna til Titran på Sør-Frøya der to større fiskeskøyter overtok transporten videre til Tromsø. Krysseren HMS «Enterpice» fraktet den siste delen av gullbeholdningen over til England.

Bare 296 gullmynter forsvant under den strabasiøse flukten med den tunge bagasjen.

Side
Forord5
Hilsen fra Molde kommune7
Visesentralbanksjef Jarle Bergo har ordet8
Evakueringsplaner i tilfelle krig9
Med lastebiler til Lillehammer13
Tyskerne nærmer seg Lillehammer20
Bombene faller over Åndalsnes33
Til Molde langs veier i vårløsning45
Da Molde var landets hovedstad53
Fra Molde i et inferno av flammer66
Angrepet på DS «Driva»75
Med fiskeskøyter langs kysten til Tromsø82
Tyskernes jakt etter gullbeholdningen96
Samling i London105
Gullbeholdningen over Atlanterhavet108
Betydningen av gulltransporten111
Gullmyntene tilbake til Norge114
Notehenvisninger116
Litteratur og kildeliste119
Korte fakta om gullbeholdningen121
Registrerte datoer dag for dag april-mail 1940122
Register122

Vis alltid denne fanen

Bibliotekarenes bokanmeldelser - fra anbefalinger.deichman.no

Vis alltid denne fanen
  • Tips en venn om Gulltransporten : dramaet dag f
  • Del på Facebook
  • Vis Facebooks Liker-knapp
  • Del på Twitter
  • Vis QR-kode med lenke for mobil
  • Foreslå innkjøp
  • Annen visning