GULLTRANSPORTEN
- et drama fra virkeligheten
Tidlig en morgen den 9. april ble ca 49 tonn gull lastet opp på 26 rekvirerte lastebiler som i all hast kjørte ut av hovedstaden. Sammen med sjåføren fulgte to bankfunksjonærer hver lastebil. De var bevæpnet med revolvere. I kaoset rundt besettelsen av Oslo kom alle bilene og vaktmannskapet seg velberget til Norges Banks avdeling på Lillehammer i løpet av den 9. april.
Ti dager senere, den 19. april, måtte gullbeholdningen forflyttes videre fra Lillehammer med tog til Åndalsnes. Finansminister Torp utnevnte Fredrik Haslund til å lede gulltransporten, og 30 soldater fra Jørstadmoen var utkommandert til å bevokte gullet - dikteren Nordahl Grieg skilte seg ut blant de menige soldatene.
Etter flere bombeangrep ved statsjonsområdet på Åndalsnes den 20. april ble godsvognene transportert til Romsdashorn stasjon ut på kvelden. Natt til 24. april fraktet krysseren HMS «Galathea» ca 8 tonn av gullbeholdningen fra Åndalsnes til England.
Den 25. april startet lastebiltransporten av de resterende 41 tonnene av gullbeholdningen fra Romsdalshorn stasjon til Molde. Lastebilkolonnen ble utsatt for flyangrep, men om morgenen den 26. april kunne gullet lagres i kjelleren ved Confectionsfabriken Superb.
Under dramatiske omstendigheter ble ca 23 tonn av gullbeholdningen lastet ombord i krysseren HMS «Glascow» i Molde om kvelden den 29. april. Natt til 30. april fraktet D/S «Driva» ca 10 tonn av gullet fra Molde til Gjemnes, «Driva» ble angrepet et tysk sjøfly og måtte settes på land ved Visnes. De siste 8 tonnene av gullbeholdningen ble kjørt til Gjemnes på lastebiler den 30. april.
Fem fiskeskøyter tok ombord totalt 18 tonn gull ved Gjemnes og fortsatte via Kvalvåg og Tustna til Titran på Sør-Frøya der to større fiskeskøyter overtok transporten videre til Tromsø. Krysseren HMS «Enterpice» fraktet den siste delen av gullbeholdningen over til England.
Bare 296 gullmynter forsvant under den strabasiøse flukten med den tunge bagasjen.