| | Side |
I | 1600-1840 | 11 |
| Den kvinnelige skribent i barokkens tidsalder | 13 |
| Den første "Hun Poet J Arve-Kongens Lande". Dorothe Engelbretsdatter | 19 |
| "Min bange Siæles fule Saar". Ingeborg Grytten | 27 |
| Fra salmeoversettelser til det borgerlige familiedrama | 28 |
| Teater for en lukket krets. De dramatiske selskaper i Norge 1800-1830 | 41 |
II | 1840-1870 | 47 |
| Den norske romanen vokser fram | 49 |
| "...en opvagt Forstand og et ydmygt Sind". Hanna Winsnes | 63 |
| Erindringer: fra familiefortelling og krønike til selvbiografisk beretning | 67 |
| "Gjør Sommeren blid for Svalerne". Camilla Collett | 77 |
| Underholdningslitteraturen 1840-1900 | 84 |
| Bøker for barn - ei kvinneoppgåve | 98 |
| "...en ensom kvinde, der gaar offentlighedens tornede vei". Anna Magdalena Thoresen | 109 |
| "Tør jeg synge?" Salmar og lyrikk | 117 |
III | 1870-1900 | 127 |
| Refleksjon og emansipasjon. Essayistikk fram til århundreskiftet | 129 |
| Lengsler og stengsler i lyrikken | 137 |
| Dramatikk på scenen | 145 |
| Et moderne gjennombrudd | 155 |
| Fortellinger, skisser og noveller | 168 |
| Dannelses- og utviklingsromanen | 176 |
| "Naar jeg kommer, blir jeg ganske anderledes grov!" Amalie Skram | 190 |
| Naturalismen og heslighetens estetikk | 197 |
| Desillusjonsromanen | 204 |
| Mellom melankoli og heroisme. Alvilde Prydz | 211 |
| Ny følsomhet og ny sanselighet | 219 |
| Viltre gutejenter og unge damer - barneboka i endring | 228 |
| Eros og ære. Problemdiktning og sjeledrama rundt århundreskiftet | 235 |