| | Side |
| Innledning | 11 |
1. | Åtte fantastiske tekster | 25 |
1.1 | Cecil Bødker: "Det uskabte" | 26 |
1.1 | Cecil Bødker: "Trapperne" | 32 |
1.3 | Cecil Bødker: "Ismael" | 42 |
1.4 | Cecil Bødker: "Øjet" | 56 |
1.5 | Villy Sørensen: "Koncerten" | 62 |
1.6 | Villy Sørensen: "Duo" | 91 |
1.7 | Villy Sørensen: "En glashistorie" | 113 |
1.8 | Sven Holm: "Min opera-verden" | 131 |
1.9 | Sven Hom: "Min elskede. En skabelonroman" | 143 |
2. | Virkelighet og uvirkelighet | 185 |
2.1 | Virkelighetsbegrepet | 186 |
2.2 | Virkelighet og samfunnsorden i de litterære tekstene | 206 |
2.3 | På kanten av den sosial orden | 235 |
2.4 | Uvirkelighet og kaoskrefter | 268 |
2.5 | Virkelighet og uvirkelighet, orden og kaos: konklusjon | 297 |
3. | På kanten av realismens orden - genre - tradisjoner og teksttyper i fantastisk litteratur | 303 |
3.1 | Teksten som virkelighetsmodell. Jurij Lotmans tekstteori | 304 |
3.2 | Realismens fiksjonsunivers - virkelighetsfårståelse og litterære grep | 310 |
3.3 | Genretradisjoner og teksttyper i fantastisk litteratur | 317 |
3.4 | Konklusjon | 340 |
4. | Teorier om fantastikk og fantasi | 341 |
4.1 | Forsknigsoversikt: definisjoner og karakteristikker | 342 |
4.2 | Det fantastiske som brudd med sannsynlighetsnormer | 354 |
4.3 | Det overnaturlige, det rasjonelle og det uforklarlige | 366 |
4.4 | Symbolske lesemåter | 381 |
4.5 | Entropi eller kaos? Rosemary Jacksons syn på fantastisk litteratur | 390 |
4.6 | Fantasi og kreativitet | 399 |
4.7 | Konklusjon | 413 |
5. | Konklusjon | 415 |
| Epilog | 423 |
| Noter | 425 |
| Bibliografi | 435 |
| Register | 449 |