BILDEANALYSE - Didaktikk og metode er i hovedsak skrevet for to målgrupper: studenter ved lærerhøgskoler, distriktshøgskoler og universiteter, samt etablerte lærere i dagens skole (fra 7. klasse til og med videregående). Dette er derfor både en bok
om bilder og en bok
om bildeundervisning.
Boka gir en innføring i de grunnleggende teoretiske, analytiske og pedagogiske problemområdene som angår studiet av og arbeidet med bilder. Gjennom diskusjon og analyseeksempler presenterer forfatterne ulike metodiske innfallsvinkler til studiet av bilder, og ved hjelp av praktiske eksempler får leseren demonstrert hvordan man konkret kan arbeide med bilder i forskjellige undervisningssammenhenger. Det er en bok om bildekommunikasjon, men også om bildeanalytisk kommunikasjon. I dette perspektivet formidler analyseaktiviteten analytikerens opplevelse, tanker og holdninger i møtet med bildet.
Hein Ellingsen (f. 1944) er adjunkt ved Hovseter skole og øvingslærer ved Senter for lærerutdanning og skoletjeneste.
Terje Borgersen (f. 1948) er amanuensis i visuell kommunikasjon ved Universitetet i Trondheim. I perioden 1985-88 tilknyttet prosjektet "Bildemediene og skolen" samme sted.
Dette er bok nr. 68 i LNUs skriftserie.