Forlaget skriver om denne boka:
Den norske handelsflåten med sine over 1000 skip og 30.000 norske sjøfolk finansierte hele den norske sivile og militære innsats i utlandet under krigen - og kunne i tillegg med sine valutareserver bidra vesentlig til gjenoppbyggingen av Norge etter krigen.
Dette andre bindet i verket om den norske handelsflåtens innsats under 2. verdenskrig dekker perioden fra årsskiftet 1942/43 helt frem til den endelige avslutningen av det økonomiske oppgjøret mellom Staten og rederne i 1964.
Et sentralt tema i fremstillingen er forholdet mellom Nortraship og de norske myndighetene i London. Et annet er forholdet mellom Norge og de allierte på skipsfartsområdet. Handelsflåten ble hele tiden drevet ut fra økonomiske mål innenfor de rammer som krigføringen satte. Etter som krigen gikk mot slutten, ble det også stadig viktigere å skaffe seg en best mulig utgangsposisjon for norske redere og norsk skipsfartsindustri når den frie konkurransen igjen ble sluppet løs. Etterkrigsperspektivet var sentralt, og Nortraship ble både alliert og konkurrent på samme tid. Et tredje sentralt tema er gjenoppbyggingen av flåten både i siste del av krigen og i de første etterkrigsårene. Sist, men ikke minst er avviklingen av Nortraship og det økonomiske oppgjøret med rederne viet stor plass, prosesser som strakte seg over mange år og var kilde til stor debatt.