Denne boka er skrevet av fire norsklærere bed Kristiansand lærerhøgskole. De har gjort et banebrytende arbeid i å kombinere teoretisk innføring og praktiske analyse-eksempler på en måte somgir et nytt og mer leservennlig perspektiv på krevende teoretiske stoff. Boka tar sikte på å illustrere sammenhegen av analysen ved å presenterer fire forskjellige analyser av èn og samme tekst: Cora Sandels novelle "Barnet som elsker veier". Boka viser spekteret av ulike teoretiske ståsteder: Ett med utgangspunktet i forfatteren (historisk-biografiskmetode), ett med utgangspunkt i selve teksten (strukturalisme), ett som ser teksten i lys av leserens psykiske struktur (arketype-analyse) og èn lesemåte som benekter enhvert fast ståsted (dekonstruksjon). I tilknytting til hver analyse gis en presentasjon av det teoretiske utgangspunktet for tilnærmingsmåte.
LItteraturhistoriske retninger har dels fulgt etter hverandre historisk, dels konkurrert side om side om herredømmet. Innledningskapitelet tar sikte på å plassere de fire eksempelanalysene inn i en slik sammenheng.
Avslutningsvis settes de fire lesemåtene opp mot hverandre.