| | Side |
1 | INNLEDNING | 7 |
| Utgangspunkt | 7 |
| Den glade amatør og den strenge forsker | 8 |
| Narratologi som strukturalistisk retning | 10 |
| Noen grunnholdninger til narratologien | 15 |
2 | DE NARRATIVE NIVÅER | 19 |
| Mimetisk litteraturkritikk | 19 |
| Fiksjon eller virkelighet? | 22 |
| Fortelling, historie, narrasjon | 25 |
| Forfatter, verk, leser | 28 |
| Kontekstnivået | 30 |
3 | REKKEFØLGE | 33 |
| Fortellingen og historiens tidslinjer | 33 |
| Valg av terminologi | 34 |
| Anakronier: analepser og prolepser | 37 |
| Homo- og heterodiegetiske anakromier | 39 |
| Kronologvariasjoner | 40 |
| In medias res - åpninger og det fortidige | 45 |
| Kompletive og repetive analepser | 48 |
| Prolepser i praksis | 49 |
| Akronier | 52 |
4 | HURTIGHET | 55 |
| Rytme | 55 |
| De fire hovedformene | 56 |
| Ellipse | 57 |
| Pause | 60 |
| Scene og referat | 62 |
| Rytmevariasjoner | 67 |
5 | FREKVENS | 71 |
| Singulativ og iterativ fortelling | 71 |
| Anaforisk og repetitiv frekvensform | 77 |
| Repetisjon som problem | 78 |
6 | FOKALISERING | 83 |
| "Hvem ser" versus "hvem snakker" | 83 |
| Intern og ekstern fokalisering | 85 |
| Variabel fokalisering | 88 |
7 | FORTELLERSTEMME - PERSONSTEMME | 95 |
| Å fortelle eller å vise frem? | 95 |
| Fortellerstemmens autonomi? | 96 |
| Den upålitelige forteller og den immanente forfatter | 97 |
| Lingvistiske soner, ryktegjengivelse, intertekstualitet | 99 |
| Talegjengivelsens grunnformer | 102 |
| Fri indirekte stil | 104 |
| Stemmevariasjoner | 108 |
8 | NARRASJONENS PLASSERING | 111 |
| Plassering i tid og nivåer | 111 |
| Etterstilt narrasjon | 112 |
| Foranstilt, interkalert og simultan narrasjon | 115 |
| Narrasjonen som en del av historien | 118 |
| Hierarkiske nivåer | 120 |
| Rammefortelling | 121 |
| Tematiske nivåer? | 123 |
9 | AVSLUTNING | 125 |
| Historienivået og aktantmodellen | 125 |
| Fortellingens diskurs- i det videre | 128 |
| LITTERATUR | 131 |
| REGISTER | 137 |