| | Side |
| Takk | 13 |
| Innledning | 15 |
1 | Barn er fra himmelen | 30 |
| Alle barn har sine spesielle problemer | 31 |
| De fem budskapene i positiv oppdragelse | 34 |
| Forestill deg mulighetene | 44 |
2 | Hvordan virker de fem budskapene | 47 |
| Foreldrenes tunge ansvar | 48 |
| Nytt syn på foreldrerollen | 49 |
| En liten oppdagelseshistorikk | 50 |
| Vold avler vold | 52 |
| Hvorfor barn blir uregjerlige | 55 |
| En global bevisstendring | 58 |
3 | Nye metoder for å skape samarbeidsvilje | 61 |
| Be i stedet for å forlange eller gi ordre | 61 |
| Si "vil du være så snill" og ikke "kan du ikke" | 62 |
| Slutt å stille retoriske spørsmål | 66 |
| Vær direkte | 68 |
| Slutt med forklaringer | 70 |
| Slutt med moralprekener | 72 |
| Ikke bruk følelser for å manipulere barn | 73 |
| Trylleformelen som skaper samarbeidsvilje | 75 |
| Kort oppsummering og praktiske øvelser | 75 |
| Hva gjør vi når barna nekter? | 78 |
4. | Nye teknikker for å minske innvendingene | 79 |
| Fire teknikker for å minske motstanden | 80 |
| De fire tempramentene | 81 |
| Følsomme barn trenger å bli lyttet til og forstått | 81 |
| Aktive barn trenger forberedelse og struktur | 84 |
| Lettpåvirkelige barn trenger avledning og rettledning | 89 |
| Sang som virkemiddel | 90 |
| Daglige plikter kan være morsomt | 92 |
| Høytlesning er en gave | 94 |
| Avledningsmanøvre | 95 |
| Mottagelige barn trenger ritualer og faste rytmer | 98 |
| Omsorgsfulle ritualer | 100 |
| Praktiske ritualer | 103 |
| Gi barna det de trenger | 104 |
5. | Bedre kommunikajsone på en ny måte | 106 |
| Hvorfor barn protesterer | 107 |
| De to betingelsene | 110 |
| Streng oppdragelse | 112 |
| Myk oppdragelse | 115 |
| Barnet kan ikke alltid får sin vilje - med det samme | 117 |
| Slik ivaretar du barns reelle behov | 119 |
6. | Nye metoder for å øke motivasjonen | 121 |
| En kort oppdatering om straff | 122 |
| Hvorfor og når straff hadde en virkning | 123 |
| Den positive siden ved straff | 124 |
| Det enkle beviset | 125 |
| Alternativet til straff er belønning | 127 |
| De to årsakene til dårlig oppførsel | 128 |
| Hvorfor bruk av belønning virker | 129 |
| Negativ anerkjennelse | 131 |
| Knip barna i god oppførsel | 134 |
| Belønningens magiske virkning | 137 |
| Hvorfor bran ikke gjør som de blir bedt om | 138 |
| Betydningen av belønninger | 140 |
| Belønning etter temperament | 142 |
| Enkle belønninger | 143 |
| Ha alltid noe i bakhånd | 144 |
| Eksempler på enkle belønninger | 146 |
| Gjentatte handlingsmønstre | 148 |
| Belønning til tenåringer | 150 |
| Det kravstore barnet | 150 |
| Belønning er som dessert | 151 |
| Å lære av konsekvenser | 152 |
| Frykten for belønning | 155 |
7. | Slik tar du ledelsen | 157 |
| Lær å gi kommandoer | 157 |
| Ikke bruk følelser når du gir kommandoer | 159 |
| Det er lov å gjøre feil | 160 |
| Når følelser ikke er av det gode | 161 |
| Det hjelper ikke ås krike | 162 |
| Gjør kommandoene positive | 162 |
| Gi kommandoer uten forklaringer | 165 |
| Å kommandere tenåringer | 167 |
| Protester og gode grunner | 169 |
| En bedre kommandomåte | 171 |
| Bedre samarbeid | 173 |
| Velg hva som er verd å sloss for | 174 |
8 | Nye teknikker for å beholde kontrollen | 175 |
| Behovet for tenkepauser | 176 |
| Hvordan gi utløp for negative følelser | 178 |
| Den ideelle tenkepausen | 179 |
| Hvordan du forklarer bruken av tenkepauser | 180 |
| Fire vanlige feil | 182 |
| Overdreven bruk av tenkepauser | 182 |
| For få tenkepauser | 182 |
| Foreldre som forventer at barnet skal sitte stille | 184 |
| Bruk av tenkepause som straff | 185 |
| Fars klemmer | 186 |
| Å jenke seg i motsetning til å gi etter | 187 |
| Når skal vi gi en tenkepause? | 188 |
| Tre sjanser, og så er du ute | 189 |
| Når en tenkepause ikke fungerer | 189 |
| Hva er det som får de fem prinsippene til å virke? | 191 |
9 | Det er lov å være annerledes | 193 |
| Kjønnsforskjeller | 194 |
| Forskjellige behov for tillit og omsorg | 195 |
| Fortsett å vise tillit og omsorg | 197 |
| Gutter er fra Mars, jenter er fra Venus | 200 |
| "Pappa" ordner alt | 202 |
| Mamma blir aldri fornøyd | 204 |
| Når er det på sin plass med råd? | 206 |
| Gutter glemmer og jenter husker | 207 |
| Forskjellige generasjoner | 209 |
| Voldskulturen | 210 |
| Forskjellige temperamenter | 211 |
| Hvordan temperamenter forvandles | 213 |
| Fritidsaktiviteter | 214 |
| Det følsomme barnet trenger mye forståelse | 214 |
| Det lettpåvirkelige barnet trenger mer variasjon i sine aktiviteter enn andre barn | 214 |
| Mottagelige barn trenger regelmessige rutiner hver dag | 215 |
| Det aktive barn trenger mye struktur | 215 |
| Ulike kroppstyper | 215 |
| Forskjellige typer intelligens | 217 |
| Akademisk intelligens | 218 |
| Følelsesmessig intelligens | 218 |
| Fysisk intelligens | 219 |
| Kreativ intelligens | 219 |
| Kunsterisk intelligens | 220 |
| Sunn fornuft | 220 |
| Intuitiv intelligens | 221 |
| Spesialsert intelligens (spesiell begavelse) | 221 |
| Forskjellige lærestiler | 223 |
| Sprinteren | 223 |
| Fotgjengeren | 224 |
| Lengdehopperen | 224 |
| Flink til det ene men ikke til det andre | 224 |
| Sammenligning av barn | 225 |
10 | Det er lov å gjøre feil | 227 |
| Fra uskyld til ansvar | 228 |
| Hvem har egentlig skylden? | 232 |
| Hvordan lære ansvarsbevissthet? | 233 |
| Innebygget evne til å korrigere seg selv | 234 |
| Barnets lærekurve | 235 |
| Betydningen av repetisjon | 236 |
| Å lære av sine feil | 237 |
| Å lære å gjøre ting godt igjen | 239 |
| Ikke gi straff, foreta justering | 241 |
| Hvordan du bør reagere når barn gjør feil | 243 |
| Å gjøre sitt beste er godt nok | 249 |
| Når det ikke er lov å gjøre feil | 251 |
| Dekke over feilene og ikke fortelle sannheten | 253 |
| Skilsmissebarn | 254 |
| Ikke sette seg høye mål eller ta sjanser | 255 |
| Rettferdiggjøre feilene eller skylde på andre | 257 |
| Tenåringer i faresonen | 259 |
| Lav selvaktelse og selvpåført straff | 260 |
| La det være lov å gjøre feil | 263 |
11 | Det er lov å vise følelser | 264 |
| Å styre følelsene | 265 |
| Hvordan lære å styre følelsene sine | 267 |
| Hvordan takle sorg | 267 |
| Hvorfor det hjelper å vise følelser | 269 |
| Empatiens makt | 271 |
| Femsekunderspausen | 272 |
| Når barn ikke vil ha empati | 275 |
| Når foreldre viser negative følelser | 276 |
| Ikke snakk med barna om følelsene dine | 278 |
| Ikke spør barna hva de føler | 280 |
| Det du undertrykker, vil barna undertrykke | 282 |
| Familiens sorte får | 284 |
| Negative følelser er greit | 285 |
12 | Det er lov å ville ha mer | 286 |
| Frykten for begjær | 287 |
| Takknemlighet er en dyd | 289 |
| Det er lov til å forhandle | 290 |
| Lær å si nei | 291 |
| Ti måter å si nei på | 293 |
| Å be om mer | 294 |
| Vis hvoran man skal spørre | 295 |
| Evnen til å be om noe | 296 |
| Når foreldre gir for mye | 297 |
| Barn vil alltid ha mer | 298 |
| Skilsmissebarn | 299 |
| Menneskesinnets lengsel | 301 |
13 | Det er lov å si nei, men husk at det er mamma og pappa som bestemmer | 302 |
| Hvordan foreldre påvirker barna sine | 304 |
| Hvordan takle negative følelser | 305 |
| Utviklingen av kognitive evner | 306 |
| Barns behov for å bli beroliget | 307 |
| Barn har en annerledes hukommelse | 309 |
| Hvordan takle viljesterke barn? | 309 |
| Hvordan balansere frihet og kontroll? | 311 |
| To problemer ved å miste kontrollen | 312 |
| Niårige modenhetsfaser | 314 |
| Utvikling av ansvarsfølelse | 315 |
| Forståelse for generasjonsskille | 316 |
| Skilsmisse og generasjonsskillet | 318 |
| Kontroll med større barn og tenåringer | 320 |
| Støtte fra andre foreldre | 322 |
14 | Bruk av de fem budskapene i praksis | 323 |
| Mor og datter | 323 |
| Far og datter | 324 |
| Mor og sønn | 325 |
| Tenåringer setter pris på grenser | 326 |
| Hva gjør du hvis barnet ditt blir stoffmisbruker | 329 |
| Hvordan takle respektløst språkbruk | 330 |
| Tillatelse til å snakke fritt | 332 |
| Om å ta beslutninger | 334 |
| Syvårssyklusene | 335 |
| Hvorfor tenåringer gjør opprør | 337 |
| Få bedre kommunikasjon med tenåringene | 338 |
| Vis respekt for tenåringenes meninger | 340 |
| Når tenåringen din må sendes bort | 342 |
| Bruk "jeg vil" i stdet for "ikke" | 343 |
| Spør barna dine hva de synes | 344 |
| Oppdragelse er en utfordring | 345 |
| Storhetens nådegave | 346 |