I denne boka beskrives og drøftes sentrale teorier om
oppdragelse, dannelse og sosialisering og mange av de vilkår som er med på å bestemme førskolelæreres og læreres rolle i barnehagens og skolens virksomhet. Å kunne se og forstå det pedagogiske landskapet denne boka tegner, er en viktig forutsetning for at en selv skal kunne framstå som en reflektert praktiker, og kunne utøve en praksis som gir barn og unge gode lærings- og utviklingsmuligheter.
Pedagogikken framstår som tverrfaglig. For å belyse denne type problemstillinger er det i denne boka hentet inn perspektiver fra filosofi, psykologi, sosiologi, jus og didaktikk. Det karakteristiske ved pedagogikken er at disse disiplinene settes inn i en sammenheng der oppdragelse, læring, lek og undervisning er i fokus. Didaktikken med sin vektlegging av mål, innhold, arbeidsmåter, vurdering, elevforutsetninger og rammebetingelser framstår her som den integrerende disiplinen i en slik pedagogikkforståelse.
Boka vil med sine mange perspektiv stimulere til kritisk refleksjon omkring barnehage, skole og samfunn, både på makro og mikronivå. Denne refleksjonen medfører en styrket handlingskompetanse. Bokas tittel Pedagogikk - mangfold og muligheter avspeiler nettopp denne forståelsen av pedagogikken.
Boka er i utgangspunktet dansk, med danske forfattere. Sentrale norske pedagoger har gått inn i de danske tekstene og gjennom en kritisk tilnærming relatert teksten til norske forhold.
Boka henvender seg til flere målgrupper - til ALLE med interesse for pedagogikk.
- grunnbok til alle typer lærerutdanninger; allmennlærer, førskolelærer, faglærer, PPU
- grunnbok til universitetsstudier i pedagogikk
- relevant for politikere, skoleledere, barnehagestyrere og tillitsvalgte.