Skolens gjenganger? gir helt nye vinklinger på de fem dramaene som er mest lest i skolen: Peer Gynt, Et dukkehjem, Gjengangere, Vildanden og Hedda Gabler.
Hvordan bør Ibsens drama presenteres for at de skal oppleves som aktuelle og engasjerende for dagens unge? Boka gir en ny vinkling på de fem dramaene som er mest lest i skolen: Peer Gynt, Et dukkehjem, Gjengangere, Vildanden og Hedda Gabler. Tekstene utforskes ut fra vår tids perspektiv på identitet og subjektivitet, og åpnes på den måten for unge lesere. Forfatteren diskuterer hvorfor Ibsens drama fortsatt forsvarer sin plass i skolen, og hvem de unge er som skal møte dem i dagens klasserom. Boka presenterer også undervisningsideer som følger opp temaene det fokuseres på i tekstanalysen. Boka kan være nyttig lesning både for norsklærere, lærerutdannere og studenter ved høgskoler og universitet. Har ordforklaringer og litteraturliste. Omtalen er utarbeidet av forlaget.