Forlaget skriver om denne boka:
Barn og unges læringsmiljø 1 inneholder både klassiske og nyskapende tanker som er viktig å kjenne til for studenter i lærerutdanning, eller for studenter som utdanner seg for yrker som har med barn og ungdom å gjøre.
Denne populære boka revideres og blir nå en serie på to bind. Dette første bindet omhandler sentrale faktorer som kan tenkes å innvirke på det enkelte barns læring og læringsmiljø. Fra å belyse ulike forhold ved det enkelte barn som kan fremme eller hemme en naturlig læringsprosess (ulikheter i temperament, oppmerksomhet o.l.), utvides drøftingen til en problematisering av dynamikken som oppstår med barnet i samspill med familie, skole og nærmiljø.
De grunnleggende prosesser som inngår i all læring og utvikling, blir belyst fra ulike teoretiske perspektiver. Det inngår en utviklingspsykologisk innføring, og nyere pedagogisk-psykologiske perspektiver vektlegges. Her presenteres nyere forskningsresultater som indikerer at barnet selv i betydelig grad er med på å utforme sin egen utvikling, Sentrale temaer som drøftes, er læring, tenkning, problemløsning, motivasjon og selvoppfatning. Problematikken rundt elever med særskilte opplæringsbehov er grundig behandlet.
Richard Haugen, cand.paed. og dr.philos., Universitetet i Oslo. Han er professor i spesialpedagogikk ved institutt for pedagogikk og lærerutdanning ved Universitetet i Tromsø. Haugen har sine forskningsområder innenfor kognitiv psykologi, motivasjons- og læringspsykologi samt spesialpedagogikk. Han har skrevet flere internasjonale artikler og kapitler i fagbøker og har lang praksis som lærer og skoleleder fra grunnskole/spesialskole.
Tore Bjerke, cand.psychol., Universitetet i Oslo. Han var professor i psykologi ved Universitetet i Trondheim (NTNU) til 1992, deretter ved Høgskolen i Lillehammer. Bjerke har sine forskningsområder innenfor utviklingspsykologi, etologi, suicidologi og miljøpsykologi. Han er forfatter av en rekke internasjonale artikler og har utgitt flere bøker.