Forlaget skriver om denne boka: I 2002 ble TINE BA etablert som konsern. TINE var allerede etablert som en av Norges fremste merkevarer. Det ligger en mangfoldig historie bak utviklingen fra de første samvirkemeieriene til det moderne næringsmiddelkonsernet.
Den historiske bakgrunnen for etableringenav konsernet er sentral i boken. Hvordan meierisamvirket har håndtert utfordringer knyttet til markedsføring, salg og produktutviklinger et annet viktig emne. Forholdet mellom konkurranse, regulering og monopol i melkemarkedet og meieriindustrien, er bokens tredje bærende tema.
Boken er skrevet av tre forskere ved Senter for næringslivshistorie ved handelshøyskolen BI i forbindelse med meierisamvirkets 125 års jubileum i 2006. Det er første gang meierisamvirket har engasjert faghistorikere til å skrive en slik fremstilling.
Meierisamvirkets historie omfatter både samhold og solidaritet, såvel som interne spenninger og samfunnsmessige og politiske interessekonflikter. Det er også historien om en av Norges største næringsmiddelvirksomheter som har satt preg på norske forbrukeres hverdag.