Forlaget skriver om denne boka:
Høsten 2006 hadde Joachim Triers debutfilm Reprise premiere, og mottakelsen var overveldende, både blant publikum og kritikere. Filmen ble hyllet som en ambisiøs og innovativ film, med klare referanser til klassiske filmer i filmhistorien. I tillegg var den morsom. En norsk sjeldenhet, med andre ord. Reprise høstet også viktige priser på internasjonale festivaler som Karlovy Vary og Toronto. Den er dessuten en av de norske filmene som har solgt best internasjonalt.
Nå kan du gå manusforfatterne Eskil Vogt og Joachim Trier nærmere etter i sømmene. Denne utgaven innholder det komplette manuset, med flere scener som ikke er med i filmen. I tillegg har forfatteren Bjarte Breiteig snakket med de to manusforfatterne om både det å skrive for film, og om film, litteratur, og kunst generelt.
ESKIL: Det er vanskelig å si hva som utgjør stemmen i en film. De narratologiske begrepene fra litteraturteorien kommer til kort her, og jeg synes man snakker altfor lite om dette. Men man merker tydelig når det er der, hos Jean-Luc Godard eller Martin Scorsese, at filmen deres har et spesielt lynne eller blikk, noe som går utover personenes psykologi. Men hva består det i?
BJARTE: Og Reprise - hvordan er stemmen der?
ESKIL: Stilistisk er det i alle fall en heterogen film.
JOACHIM: Ambivalens er Reprises estetikk. Den er lett og humoristisk, men kan samtidig være sørgelig og uforståelig. Vi ønsket å få motsetninger til å virke sammen.