Forlaget skriver om denne boka:
I sosialt arbeid møter du mennesker i vanskelige livssituasjoner. Verdispørsmål blir sentrale når du skal avgjøre hva som er riktig handling, og etisk refleksjon er derfor et viktig grunnlag i alt sosialt arbeid.
Denne boka presenterer grunnleggende etiske teorier og analyser av de moralske og verdimessige rammer det sosiale arbeidet fungerer innenfor, og utfordringer sosialarbeidere står overfor i sin yrkesutøvelse. Den teoretiske tenkningen konkretiseres og drøftes opp mot praksisnære eksempelfortellinger.
Hva innebærer det å være en god person og en god sosialarbeider?
Hva skal vi legge til grunn når vi vurderer våre handlinger?
Hvilke verdier skal vi bygge på?
Hva kan profesjonsetikken bidra med?
Svarene på slike spørsmål er ikke entydige, og hensikten her er derfor å gi et bidrag til innsikt og refleksjon. Hvert kapittel har refleksjonsoppgaver og eksempler hentet fra arbeidsfeltene til barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere. Denne boka er spesielt rettet mot disse utdanningene og deres praksisfelt, som i fellesskap har utarbeidet et «Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernpedagoger, sosionomer og vernepleiere».