Forlaget skriver om denne boka:
Selv om de kvantitative metoder representerer kraftfulle og populære redskaper for å undersøke mange typer problemstillinger, kommer de som regel til kort når man vil vite mer enn det som er umiddelbart observerbart, som å eksplorere menneskers indre motiver. Dette kan være en av grunnene til at kvalitative metoder blir stadig hyppigere anvendt både innenfor markedsføring og organisasjonsfag.
Mens det foreligger flere gode lærebøker innenfor kvantitativ metode, finnes det i dag ingen norske bøker som tar for seg kvalitativ metode for markedsføring og organisasjonsfag. «Kvalitative metoder for markedsføring og organisasjonsfag» er en innføringsbok rettet mot studenter innenfor økonomisk-administrativ utdanning, som tar kurs i eller skriver oppgave der de anvender kvalitative metoder. Den er også meget godt egnet for praktikere, for eksempel markedssjefer, markedsanalytikere, eller HR-ansatte, som skal anvende kvalitative metoder i undersøkelse eller utredningsarbeid. Boken er rikt illustrert med praktiske eksempler og består av tre deler:
DEL I: Innføring og oversikt over kvalitative metoder
DEL II: Datainnsamlingsmetoder
DEL III: Kvalitativ dataanalyse