Forlaget skriver om denne boka:
Virksomhetenes økende vektlegging av strategi og strategiutvikling medfører endringer for internregnskapets fokus. I tillegg til å ivareta dets tradisjonelle oppgaver i det taktiske perspektivet, blir kritiske tilleggsoppgaver å bidra med analyser i strategiutviklingen og utvikle rammeverk og systemer som både bidrar til god implementering og til å understøtte de valgte strategiene med relevant styringsinformasjon. Det må for det første skapes forståelse for hvordan virksomheten kan utvikle konkurransefortrinn. Det krever kunnskap om hvordan kostnadene forløper i en strategisk sammenheng og det krever lønnsomhetsanalyser i en utvidet verdikjede hvor også leverandører og kunder går inn.
Boken består av to deler:
I del 1, Strategiske lønnsomhetsanalyser, drøftes:
- Strategisk kostnadsdriveranalyser
- Aktivitetsbasert verdikjedeanalyse
- Outsourcing
- Målkostnadsanalyser
- Interorganisatorisk økonomistyring
- Kundelønnsomhetsanalyser
I del 2, Strategisk resultat- og målstyring, drøftes:
- Konkurrentanalyser og benchmarking
- Strategisk posisjonering
- Verdibasert prestasjonsmåling
- Helhetelige rammeverk for strategiimplementering og oppfølging
- Prestasjonsmåling i servicevirksomhet
- Strategiimplemtering, prestasjonsmåling og incentivsystemer
- Strategisk styring i offentlig sektor
- Beyound budgeting
Bokens målgrupper er 3. års bachelorstudenter og ulike masterprogrammer innen økonomi og administrasjon. Den er også velegnet for ledere og folk i ulike økonomistyringsfunksjoner.