Hopp over navigasjon
    
Søk med mobilen
Omslagsbilde
""
Logg inn øverst til høyre, med nasjonalt lnr for å gi stjernekast
Utgitt:
2009 . - Bok . - 217 s.
Bokmål
Hylleplass:
371.92 LOR
Bestill       Husk denne

(beta)Bli den første til å skrive anmeldelse

NrAvdelingBindPlasseringNoteStatusHylle
1Sølvberget, 3. etasje På hylla 371.92 LOR
Boka drøfter forutsetninger for meningsdannelse, god kommunikasjon og utvikling av språklighet hos barn med medfødte nevrologiske skader, ulike syndromer og kognitive funksjonsnedsettelser. Slike uvanlige barns utviklingsbetingelser er vanligvis blitt forstått utenfor vanlige og alminnelige utviklingsforløp, men Lorenzen ønsker å utfordre tradisjonelle faglige tilnærminger gjennom å presentere egne erfaringer og teoretiske framstillinger.

* Hva skal til for å fremme uvanlige barns utvikling innenfor vanlige sosiale og relasjonelle rammer?

* Hvis man forstår slike barns forutsetninger for kommunikasjon og mulighet for språklighet i lys av vanlige barns utviklingsforløp, hva betyr dette for den spesialpedagogiske tilnærmingen og metodikken?

Boka beskriver han hvilken forståelse av kommunikasjon og språk som bør ligge til grunn for den spesialpedagogiske innsatsen overfor barn som i utgangspunktet framstår som kommunikasjonssvake.

I tillegg presenteres mange sentrale temaer innen den nyere spedbarnsforskningen, og det drøftes hvordan denne kunnskapen bør være med på å utforme den pedagogiske relasjonen. Det faglige perspektivet er nært knyttet opp både mot nyere dynamisk utviklingspsykologi og dialogisk språkfilosofi.

Per Lorentzen, f. 1954, er utdannet psykolog og ansatt ved Avdeling for samfunnsfag, barnevernpedagogutdanningen, Høgskolen i Oslo. Har tidligere publisert flere fagbøker om forutsetninger for kommunikasjon og språklighet hos barn og voksne med funksjonsnedsettelser. Han har også arbeidet ved Avdeling for voksenhabilitering ved Ullevål universitetssykehus.

Side
Forord5
Innledning13
Kapittel 1Kommunikasjon og funksjonshemming - dilemmaer og muligheter19
Kapittel 2Hva er kommunikasjon?47
Kapittel 3I sitt riktige element63
Kapittel 4Kommunikasjon, kognisjon og utviklig81
Kapittel 5I sin egenart89
Kapittel 6Snarveier til kommunikasjon og språklighet97
Kapittel 7Naturlige og kunstige utviklingsbetingelser117
Kapittel 8Begynnelsen - den tause kommunikasjonen129
Kapittel 9Kommunikasjon og følt mening143
Kapittel 10Fortsettelsen - den hørbare kommunikasjonen151
Kapittel 11Felles oppmerksomhet175
Kapittel 12En dialogisk kommunikasjonsmodell189
Referanseliste205
Stikkord213

Ansvar og etikk i miljøarbeid : en relasjonell tilnærming


av Per Lorentzen
Bok utgitt 2015
Ingen ledig (Avd.: Sølvberget, 3. etasje - Plassering: Fagbøker 174.93 LOR)
Bestill Husk denne

Kommunikasjon med uvanlige barn


av Per Lorentzen
Bok utgitt 2009
Ledig (Avd.: Sølvberget, 3. etasje 371.92 LOR)
Bestill Husk denne

Mentalisering og barnevernet : en kritisk drøfting


av Per Lorentzen
Bok utgitt 2019
Ingen ledig (Avd.: Sølvberget, 3. etasje - Plassering: Fagbøker 616.8914 LOR)
Bestill Husk denne
Vis alltid denne fanen

Bibliotekarenes bokanmeldelser - fra anbefalinger.deichman.no

Vis alltid denne fanen
  • Tips en venn om Kommunikasjon med uvanlige barn
  • Del på Facebook
  • Vis Facebooks Liker-knapp
  • Del på Twitter
  • Vis QR-kode med lenke for mobil
  • Foreslå innkjøp
  • Annen visning

Huskeliste

Lista er tom