Forlaget skriv om denne boka:
Hva er det med steinerbevegelsen?
Steinerskolene har i hele etterkrigstiden vært et viktig pedagogisk alternativ i Norge, og antall skoler har vokst. Steinerbevegelsen med bl.a. sitt biodynamiske landbruk, sin antroposofiske medisin, sine landsbyer for psykisk utviklingshemmede (Vidaråsen), sitt alternative bankvesen (Cultura), sitt forslag til ny samfunnsorden (tregreningslæren), sitt eget trossamfunn med dåp og konfirmasjon (kristensamfunnet) og sin åndsvitenskap i vår moderne, materialistiske tid; er kanskje den viktigste alternativbevegelsen i Norge etter krigen.
Rudolf Steiner og hans antroposofi representerer en hel verdensanskuelse og det fins knapt det fenomen ikke Steiner har satt sitt stempel på. Problemet med denne totale ideologien er at den er basert på Steiners claivoyance (klarsyn) og ikke på vitenskapelige undersøkelser. Det er en spirituell menneskeforståelse som trekker inn det hinsidige som både mål og forklaring på dette livets utfordringer.
Denne boken retter et kritisk blikk på steinerskolen og pedagogikken som utøves der, men også på antroposofisk medisin og biodynamisk landbruk.
Forfatterne er sterkt kritiske til måten det antroposofiske livssynet preger steinerskolen på, og til hvordan steinerbevegelsen lar være å fortelle åpent om sine spirituelle hensikter med pedagogikk, medisin og biodynamisk landbruk.
Forfatterne ser bak steinerskolens fasade og informerer om antroposofiens okkulte virkelighetsforståelse. En virkelighetsforståelse som underkommuniseres til norsk offentlighet, myndigheter og foreldre med barn på steinerskolene.