Hopp over navigasjon
    
Søk med mobilen
Omslagsbilde
""
Logg inn øverst til høyre, med nasjonalt lnr for å gi stjernekast
Utgitt:
2012 . - Bok . - 375 s.
Bokmål
Hylleplass:
510 BIR
Bestill       Husk denne

(beta)Bli den første til å skrive anmeldelse

NrAvdelingBindPlasseringNoteStatusHylle
1Sølvberget, 3. etasje På hylla 510 BIR
Forlaget skriver om denne boka:

MATEMATIKK FOR LÆRERE er et gjennomarbeidet og populært læreverk.

Sammen med Matematikk for lærere 1, 5. utgave, dekker boka alle de sentrale emnene for matematikk i grunnutdanningen. Bøkene er tilpasset trinn 1-7, men kan også brukes for trinn 5-10. Læreverket legger til rette for at faglig og didaktisk innsikt utvikles sammen. Alle kapitlene har en tydelig didaktisk profil. Verket danner et solid grunnlag for studenter som vil bli gode matematikklærere og styrke matematikkunnskapene i grunnskolen.

Matematikk for lærere 2, 5. utgave, gir en grundig innføring i emnene geometri, kombinatorikk, sannsynlighet og statistikk - både matematikkfaglig og med sikte på læring og undervisning. Et nytt kapittel om perspektivtegning er et resultat av at dette emnet har fått en tydeligere plass i matematikkfaget i skolen.

I siste del av boka diskuterer forfatterne hvordan elevene møter matematikk i ulike sammenhenger, og hvordan elevene kan arbeide aktivt med faget. Boka avsluttes med refleksjoner om verdier i matematikkfaget.

SE INNHOLD

Side
Forord7
8Geometri - former og figurer9
8.1Om geometrien i grunnskolen10
8.2Noen grunnleggende geometriske begreper20
8.3Sirkler29
8.4Om begreper areal33
8.5Kongruens og formlikhet44
8.6Geometriske steder53
8.7Pytagoras' setning59
8.8Romfigurer - polyedre63
8.9Overflate og volum69
9Geometriske avbildninger78
9.1Isometrier. Kongruens79
9.2Egenskapene til isometrier83
9.3Om isometrier i skolen91
9.4Symmetri96
9.5Similaritet, Formlikhet113
9.6Om formlikhet i skolen116
9.7Fraktaler120
10Perspektivtegning126
10.1Regler for perspektivtegning127
10.2Problemet i kunsten135
10.3Geometri om punkter og linjer139
11Kombinatorikk144
11.1Hva dreier kombimatorikk om?144
11.2Basisprinsipper148
11.3Delmengder og permutasjoner152
11.4Pascals talltrekant160
12Sannsynlighet170
12.1Sannsynlighet - risiko og sjanse171
12.2Betinget sannsynlighet190
12.3Sannsynlighet - historiske glimt195
12.4Elevers begreper om sannsynlighet198
12.5Sannsynlighet i skolen205
13Statistikk211
13.1Framstilling av data - tabeller og diagrammer212
13.2Oversikt over dataene - beregninger223
13.3Datakilder, innsamlinger235
13.4Konklusjoner på grunnlaget av statistikk244
14Matematikk i ulike sammenhenger251
14.1Matematikk på de laeste årstrinnene252
14.2Matematikk i andre fag264
14.3Matematikk i samfunn og dagligliv267
15Undervisning og læring av matematikk281
15.1Matematikk som aktivitet - undersøkel og utforske281
15.2Læring ved oppdagelse293
15.3Problemløsing303
15.4Vurdering, kartlegging, tester310
16Verdier i matematikkfaget320
16.1Ulike syn på matematikk320
16.2Matematikk i samfunnet323
16.3Matematikk og digital kompetanse334
16.4Matematikk og dannelse338
Løsninger og vink til oppgaver345
Referanser369
Stikkord373

Matematikk for lærere . 1


av Per Arne Birkeland (Per Arne Birkeland, Trygve Breiteig og Rolf Venheim)
Bok utgitt 2011
Ledig (Avd.: Sølvberget, 3. etasje 510 BIR)
Bestill Husk denne

Matematikk for lærere . 2


av Per Arne Birkeland (Per Arne Birkeland, Trygve Breiteig og Rolf Venheim)
Bok utgitt 2012
Ledig (Avd.: Sølvberget, 3. etasje 510 BIR)
Bestill Husk denne
Vis alltid denne fanen

Bibliotekarenes bokanmeldelser - fra anbefalinger.deichman.no

Vis alltid denne fanen
  • Tips en venn om Matematikk for lærere . 2
  • Del på Facebook
  • Vis Facebooks Liker-knapp
  • Del på Twitter
  • Vis QR-kode med lenke for mobil
  • Foreslå innkjøp
  • Annen visning

Huskeliste

Lista er tom