Bård Andersen befinner seg en dag midt i begivenhetenes sentrum, men vil helst ikke være der. En karikatur av profeten Mohammed signert Bård Andersen står på trykk i Dagsavisen er vårdag i 2010. Dette snur livet hans på hodet og han mottar drapstrusler fra islamister og lever under streng beskyttelse fra PST i et halvår før han kan vende tilbake til hverdagen. Han hylles som forkjemper for ytringsfriheten og sitt mot til å stå på barrikadene. Talene på hjemkomstfesten er fulle av rosende ord, men hovedpersonen selv er den eneste som ikke nikker og smiler med. Han kan ikke kvitte seg med tanken på at tegningen egentlig var Cecilies ide. Og var det Mohammed som var karikert? Hva var det egentlig som skjedde?
En hysterisk samtidssatire. En neglebitende ekteskapsroman. En oppvekstskildring om livet i skyttergraven mellom skilte foreldre. En vårdag i 2010 står en karikatur av profeten Mohammed på trykk i Dagsavisen. Den er signert avistegner Bård Anderssen. Tegningen snur livet opp ned for Bård og.fører til at han blir truet på livet av islamister og må få beskyttelse av PST. I et halvt år lever han på flukt, før han til slutt kan dra hjem og plukke opp restene av livet sitt. I avisene er han ytringsfrihetens frontkjemper, og blant vennene en helt som våget å stå på barrikadene da andre sviktet. Slik lyder det i alle fall i talen på den store hjemkomstfesten. Men Bård er den eneste i forsamlingen som ikke smiler og nikker. For var ikke tegningen Cecilies idé? Og var den egentlig av Mohammed? Hva var det som skjedde?. Bård Anderssens befinner seg i begivenhetenes sentrum, men det er det aller siste stedet han vil være. For i et land hvor man kan mene hva man vil, står man i fare for å si noe man ikke mener. Karikaturen er en hysterisk samtidssatire. En neglebitende ekteskapsroman. En oppvekstskildring om livet i skyttergraven mellom skilte foreldre. Eller for å si det som det er: Om hvordan et menneskes livshistorie blir bestemt av andre krefter enn sine egne..