Kirsten Heiberg (1907-76) debuterte som skuespiller på Den Nationale Scene i Bergen i 1929, og spilte i flere norske og svenske filmer. I 1937 reiser hun til Wien for å spille i en operette. Der treffer hun den tyske filmkomponisten Franz Grothe, og gifter seg med han etter kort tid. Snart blir de begge stjerner i den tyske filmindustrien ledet av propagandaminister Joseph Goebbels. Heiberg får flere store roller, og forlater Tyskland bare fire dager før kapitulasjonen. Et underliggende spørsmål i biografien er: Kan en kunstner stilles til samfunnsmessig ansvar for innholdet i verket han eller hun medvirker til å skape? Bjørn-Erik Hanssen er forfatter og dramatiker. Han har skrevet barne- og ungdomsbøker, lyrikk, dokumentarromaner, biografier, filmmanus og teaterstykker.
Kirsten Heiberg hadde utvilsomt en av norsk teater og films mest omdiskuterte karrierer. Hun stod på høyden av sin berømmelse da Joseph Goebbels' filmindustri var på sitt mest fremgangsrike i Europa. Men hvem var egentlig Kirsten Heiberg, og hvorfor er hun i dag så lite kjent i norsk offentlighet? Kirsten Heiberg debuterte som skuespiller på Den Nationale Scene i Bergen i 1929, og i første halvdel av 1930-årene spilte hun i flere norske og svenske filmer. I 1937 reiste hun til Wien for å være med i en operette. Her traff hun den tyske filmkomponisten Franz Grothe. Han var nazist, men hun giftet seg med ham etter bare noen måneders bekjentskap. De ble stjerner i den nye tyske filmindustrien. Spørsmålene knyttet til den vakre og mystiske skuespillerinnens betydning i historiens mest velsmurte propagandamaskineri er mange. Bjørn-Erik Hanssen har forsøkt å besvare flere av disse i sin bok, og han har gjort svært oppsiktsvekkende funn. Ved å sette sammen ulike kildeelementer skaper han et bilde av Kirsten Heibergs rolle i en meget spesiell epoke av filmhistorien.