Uheldige sider ved organiseringen og finansieringen av helsevesenet har vært drøftet i flere år. Stikkord: «modernisering av offentlig sektor», på engelsk New Public Management (NPM). I kjølvannet av NPM-tenkningen har personell innen helse og andre fag opplevd innstramning av profesjonell frihet og en overhåndtakende mål- og resultatstyring som hindrer dem i å gjøre en god profesjonell jobb, og i mange tilfeller straffer dem når de varsler om feil og mangler ved systemet. I denne boken kommer erfarne leger til orde med sine rystende historier. De har alle opplevd det stikk motsatte av den lovpriste ytringsfriheten, som trakassering, trusler og usaklige oppsigelser etter å ha ytret seg om saker ledersjiktet ikke er komfortable med. Ikke engang tillitsvalgte er sikret mot negative reaksjoner fra ledere. Under overflaten kommer det ofte fram uredelighet og løgn, altså alt annet enn det vi forbinder med «god norsk standard» i arbeidslivet. Mye tyder på at foretaksmodellen i norske sykehus er mislykket. Hvorfor kan ikke politikerne erkjenne det og slå kontra? Skottland er et godt eksempel på at det er mulig. Forfatteren beskriver det velfungerende skotske helsevesenet, som har kvittet seg med «butikk.modellen». I stedet for konkurranse, mistillit og beslutninger «top-down», satser de på «bottom-up», på tillit til de profesjonelle og befolkningens sunne fornuft. De har innført en heloffentlig, rammefinansiert helsetjeneste, og de holder budsjettene - hvert år. Endelig får en norsk sykehusdirektør komme til orde. Han er opptatt av hvordan han som leder kan være en «ansvarlig tilrettelegger» for alle sine ansatte. Der i gården holder de også budsjettene - i tillegg til at de knapt har ventelister eller såkalte fristbrudd. Og de ansatte stortrives, en forutsetning for at de skal kunne yte maksimalt for pasientene sine. Forord ved Torgeir Bruun Wyller, professor i geriatri og leder av Helsetjenesteaksjonen i Norge.