Skriving på norsk som andre språk tar opp ulike sider ved det å skrive og å undervise i skriving når norsk er andrespråket. Den handler om skriving på ungdomstrinnet, i videregående skole, i voksenopplæring og i høyere utdanning. Boken belyser spørsmål som: hva kjennetegner andrespråksskrivernes tekster, hva innebærer det å være en andresspråksskriver, hvilke rammer finnes for skrivingen og vurderingen av den. Boken baserer seg på kunnskap ervervet både gjennom forskning og erfaring. Forfatterne er forskere innen andrespråk og andrespråksskriving ved ulike høgskolen og universiteter. Boken henvender seg primært til forskere, studenter og lærere innen norsk som andrespråk og tilgrensende fagfelt.
Hvilke utfordringer møter unge og voksne som skal skrive på norsk, og som har et annet morsmål? Hvordan kan lærere best vurdere tekstene deres og bidra til å utvikle skrivekompetansen? Hvilke kunnskaper har vi om skriving på et andrespråk? Denne boka handler om skriving og om det å undervise i skriving når norsk er andrespråk, i ungdomsskole og videregående skole, i voksenopplæring og høyere utdanning. Forfatterne undersøker hva som kjennetegner andrespråksskrivernes tekster, hva det innebærer å være en andrespråksskriver, både i utdanningen og på fritiden, hvilke rammer som finnes for skrivingen og vurderingen av den, og de viser hvordan man kan forbedre skriveopplæringen med utgangspunkt i innsikter fra denne forskningen. Forfatterne er forskere innen andrespråk og andrespråksskriving ved ulike høgskoler og universiteter. De har også relevant undervisningserfaring. Boka er aktuell for forskere, studenter og lærere innen norsk som andrespråk og tilgrensende fagfelt.