Hopp over navigasjon
    
Søk med mobilen
Omslagsbilde
""
Logg inn øverst til høyre, med nasjonalt lnr for å gi stjernekast
Utgitt:
2011 . - Bok . - 159 s.
Bokmål
Opplysninger:
Boken gir en innføring i vitenskapelig metode for lærerstudenter. Her fremstilles observasjon, samtale og spørreskjema på en praktisk og kritisk måte. Boken omhandler også kvalitativ og kvantitativ analyse, viser hvordan undersøkelser kan presenteres muntlig og skriftlig og hvordan kvalitet kan fremmes i hele undersøkelsesprosessen. Helt sentralt i fremstillingen er koblingen mellom praksis og forskerblikket på egen hverdag. Boken henvender seg først og fremst til lærerstudenter, men også andre som er interessert i å undersøke skolehverdagen.
Hylleplass:
370.72 POS
Bestill       Husk denne

(beta)Bli den første til å skrive anmeldelse

NrAvdelingBindPlasseringNoteStatusHylle
1Sølvberget, 3. etasje Utlånt til 18/10/2024 370.72 POS
2Sølvberget, 3. etasje På hylla 370.72 POS
Forlaget skriver om denne boka:


Boken gir en innføring i vitenskapelig metode for lærerstudenter.

Her fremstilles observasjon, samtale og spørreskjema på en praktisk og kritisk måte. Boken omhandler også kvalitativ og kvantitativ analyse, viser hvordan undersøkelser kan presenteres muntlig og skriftlig og hvordan kvalitet kan fremmes i hele undersøkelsesprosessen. Helt sentralt i fremstillingen er koblingen mellom praksis og forskerblikket på egen hverdag.

Boken henvender seg først og fremst til lærerstudenter, men også andre som er interessert i å undersøke skolehverdagen.

Side
Kapittel 1
Innledning11
En gløtt inn i Oles undervisning11
Bokens hensikt14
Bokens oppbygning15
Kapittel 2
Læreren som forskende i egen praksis: aksjonslæring som metode17
Kapittel 3
Spørsmål og undring - undersøkelsens problemstilling25
Kapittel 4
Undersøkelsesopplegg39
Kapittel 5
Observasjon49
Kapittel 6
Intervju: I dialog muntlig og skriftlig61
Kapittel 7
Spørreskjema85
Kapittel 8
Analyse av tekst101
Kapittel 9
Analyse av tall115
Kapittel 10
Etikk og kvalitet i prosess og produkt125
Kapittel 11
Refleksjon og læring137
Litteratur149
Stikkord157

Forsk med! : lærere og forskere i læringsarbeid


May Britt Postholm (red)
Bok utgitt 2007
Ledig (Avd.: Sølvberget, 3. etasje 370.72 FOR)
Bestill Husk denne

Klasseledelse


Tove Pettersson og May Britt Postholm (red.)
Bok utgitt 2003
Ingen ledig (Avd.: Sølvberget, 3. etasje 371.102 KLA)
Bestill Husk denne

Læreres læring og ledelse av profesjonsutvikling


May Britt Postholm (red.)
Bok utgitt 2012
Ledig (Avd.: Sølvberget, 3. etasje 372.12 LÆR)
Bestill Husk denne

Å utvikle en lærende skole : aksjonsforskning og aksjonslæring i praksis


Tove Steen-Olsen og May Britt Postholm (red.)
Bok utgitt 2009
Ingen ledig (Avd.: Sølvberget, 3. etasje 371 Å)
Bestill Husk denne

Personalutvikling i en lærende organisasjon


av Mette Marthinsen (Mette Marthinsen og May Britt Postholm)
Bok utgitt 2012
Ledig (Avd.: Sølvberget, 3. etasje 372.12 MAR)
Bestill Husk denne

Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen : metodebok for lærere, studenter og forskere


av May Britt Postholm (May Britt Postholm og Torill Moen)
Bok utgitt 2009
Ingen ledig (Avd.: Sølvberget, Magasin U2 370.72 POS)
Bestill Husk denne

Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen : metodebok for lærere, studenter og forskere


av May Britt Postholm (May Britt Postholm og Torill Moen)
Bok utgitt 2018
Ingen ledig (Avd.: Sølvberget, 3. etasje - Plassering: Fagbøker 370.72 POS)
Bestill Husk denne

Læreren med forskerblikk : innføring i vitenskapelig metode for lærerstudenter


av May Britt Postholm (May Britt Postholm og Dag Ingvar Jacobsen)
Bok utgitt 2011
Ledig (Avd.: Sølvberget, 3. etasje 370.72 POS)
Bestill Husk denne
Vis alltid denne fanen

Bibliotekarenes bokanmeldelser - fra anbefalinger.deichman.no

Vis alltid denne fanen
  • Tips en venn om Læreren med forskerblikk : innf
  • Del på Facebook
  • Vis Facebooks Liker-knapp
  • Del på Twitter
  • Vis QR-kode med lenke for mobil
  • Foreslå innkjøp
  • Annen visning

Huskeliste

Lista er tom