Heftet skisserer et barnehagedidaktisk perspektiv som kan bidra til å skape et godt læringsmiljø i barnehagen. De minste barna utvikler seg i et nært forhold til den voksne omsorgsgiveren. Heftet slår derfor an en relasjonspedagogisk tone. Grunntanken er at de voksne må ha tilstrekkelig kunnskap om å veilede barnet i læring og utvikling. Dette vet vi om barnehagen er en serie som består av praksisnære og praksisrettede hefter som gir kunnskap om aktuelle utfordringer i barnehagen. Formålet med serien er å gjøre forskningsbasert kunnskap om pedagogisk arbeid lettere tilgjengelig for ansatte og ledere i barnehagen.
Heftet er en del av serien Dette vet vi om ... Barnehagen som består av praksisnære og praksisrettede hefter som gir kunnskap om aktuelle utfordringer i barnehagen.
Formålet med serien er å gjøre forskningsbasert kunnskap om pedagogisk arbeid lettere tilgjengelig for barnehagens ansatte og ledere.
Barnet utvikler seg gjennom relasjoner til både omsorgsgivere, venner og omverdenen.
Barnehagen som læringsmiljø er dermed først og fremst et miljø der barnet opplever samhørighet innenfor trygge rammer med empatiske omsorgsgivere som evner å planlegge og gjennomføre aktiviteter og samvær tilpasset barnets funksjonsnivå.
På den måten lærer og utvikler barnet seg. Dette heftet skisserer et barnehagedidaktisk perspektiv som bidrar til å skape et godt læringsmiljø i barnehagen.