Hurtigrutens rolle for kyst-Norge kan aldri undervurderes. Den har opp gjennom historien vært en livslinje for kystfolket, og under andre verdenskrig betalte den en høy pris for sin standhaftighet. I denne praktboken får du hele historien om Hurtigruten. Fra DS Vesteraalens første tur ut fra Trondheim i Hurtigrutens tjeneste 2. juli 1893, fram til dagens enorme giganter. I tillegg til hele historien om selve Hurtigruten, får du også enkelthistorien til hvert eneste Hurtigruteskip (inkludert reserveskipene). Fra dampskip til diesel, gjennom tøffe farvann og kraftig storm, fra tragiske forlis til blodige flyangrep, fulgt av "klippfiskskipene" og "Ålborg-skipene". Alle portrettert gjennom fantastiske tegninger av hvert enkelt skip.
Monrad Pedersen (1939) ble født på Sørøya i Finnmark. Han har livnært seg som fisker og sjømann i utenriksfart og senere på skipsverftet Johan Drage AS. Med sin bakgrunn har det falt naturlig for ham å tegne og male båtmotiv. Interessen for båter har også ført til et aktivt medlemskap i flere kystlag. Pedersen har tidligere utgitt boken Trebåter langs kysten vår (2013) hvor han ønsket å levendegjøre og bevare den delen av kulturarven.
Arnstein Landsem er utdannet historiker fra NTNU. Han har utgitt flere fagbøker, og har et bredt interessefelt innenfor historie. Han her mest kjent for sin rolle innenfor bilhistoriske temaer, som han også tar opp i sin egen podcast: "Lordens Garasje": Han er født i Mosjøen, Nordland, og er således godt kjent med den store rollen Hurtigruten har spilt for de nordligste landsdeler.