Hvordan skrive en fortelling basert på virkelige hendelser når man ikke kan stole på at noen snakker sant? En forfatter tar på seg et oppdrag fra en spillefilmprodusent og reiser til Kongo for å skrive et manus om de to dødsdømte norske fangene Tjostolv Moland og Joshua French. I militærfengselet i Kinshasa presenterer de to ham for den «brutale og sanne historien» om hva som egentlig skjedde da sjåføren deres ble skutt og drept på en jungelvei i Øst-Kongo i 2009. Men kan forfatteren stole på «sannheten»? Var de to eks-soldatene oppriktige, eller dekket deres fortelling over noe annet og mer betent? Basert på virkelige hendelser er Kongonotatene en roman om et land i krise og om en sannhetsforståelse i sammenbrudd. Forfatteren strever med å finne ut av hva han kan tro på i Kongo, men langsomt avdekkes likevel en mørkere og mer brutal virkelighet som også kommer til å påvirke forfatterens eget liv, hans forståelse av sin egen bakgrunn, og den rollen han prøver å innta som skrivende menneske i spennet mellom diktning og tvilsomme sannheter.
Kongo-saken, der nordmennene Joshua French og Tjostolv Moland ble dømt av kongolesiske myndigheter for blant annet drap, spionasje, ulovlig våpenbesittelse og ran, preget det norske nyhetsbildet i flere år. I denne romanen får en norsk forfatter oppdraget om å skrive et manus til en spillefilm basert på saken, og dermed reiser han til DR Kongo for å høre de to fangenes beretning om hva som egentlig skjedde. Men i møte med historien, stiller forfatteren seg tvilende til sannheten. Skjuler de brutale avsløringene bare en enda verre sannhet? Samtidig observerer forfatteren DR Kongo som et land der sannheten har brutt sammen, der det er vanskelig å skille løgn og realitet. Det får konsekvenser for hvordan han ser på sin egen bakgrunn, og arbeidet som forfatter. Omtalen er utarbeidet av BS.