Denne boka om Dagbladets nyere historie under det digitale skiftet utgis i anledning avisas 150-årsjubileum 2. januar 2019. Boka tar for seg Dagbladets nyere historie, fra 1980-åra og til i dag. De omfattende økonomiske, teknologiske og redaksjonelle endringene den tradisjonsrike avisa har gjennomgått, er et stykke viktig pressehistorie.
Hvordan finner en tradisjonsrik kulturavis meninga med livet under en teknologisk og økonomisk revolusjon?
Dagbladets kulturradikale identitet har blitt utfordret gjennom framveksten av datateknologi, internett og skjerpede krav til inntjening. På reisen fra papir til skjerm har avisa vært eksperimentell og i front: «Alltid foran», som Dagbladets gamle slagord lød. Men nedbemanninger og usikre framtidsutsikter har preget aviskollektivet. I dag er avisa en «merkevare», eid av et ukebladkonsern.
Det digitale skiftet har endret mediehverdagen. Vi er alle berørt av den nye oppmerksomhetsøkonomien, der mediene kniver om vår skjermtid. For Dagbladet har det vært en kamp for livet. Alltid foran skjermen er historien om den kranglevorne og frihetselskende avisa som nektet å dø.