Forlaget skriver om denne boka:
Er skolebiblioteket fremdeles for «de spesielt interesserte» ?
Trenger selve skolebiblioteksbegrepet en fornyet gjennomgang og et nytt meningsinnhold slik at det ikke er så lett å komme utenom det i lærings- og metodedebatt?
Skolebiblioteket=Skolens læringssenter? - gir svaret!
Denne boka gir en fornyet gjennomgang av skolebiblioteksbegrepet i Norge og gir et forsøk på å plassere skolebiblioteket i skolens pedagogiske hverdagen. Den inneholder et historisk tilbakeblikk, en refleksjon over nå-situasjonen og tanker om framtiden.
Siste del inneholder detaljerte eksempler på skolebiblioteket som ressurs- og læringssenter på de forskjellige klassetrinn i grunnskolen. Boken behandler grundig skolebiblioteket som en ressurs i norskundervisningen og ideer til lesestimulering.
Innhold:
- Historikk - Utvikling av skolebiblioteksbegrepet i Norge
- Skolebiblioteket nå
- Hvorfor er det viktig å utvikle et godt skolebibliotek?
- Hva kjennetegner det gode skolebiblioteket?
- Skolebiblioteket som læringssenter
- Henvisninger og lenker
Bruk gjerne heftet til pedagogisk debatt i kollegiet eller som idehefte. Gi oss gjerne tilbakemeldinger på innholdet, og fra egne erfaringer med skolebiblioteket i undervisningen.
Disse erfaringer kan du selv legge inn på nettstedet «SkolebibliotekOasen:» http://www.bibsent.no/oasen/