Systematikk og innlevelse gir en samlet innføring i den kvalitative forskningsprosessen. Tove Thagaard tar for seg alle fasene i arbeidet, fra utforming av problemstilling og innsamling av materiale, til analyse av data og teoretisk refleksjon. Boken bygger på Thagaards undervisning i kvalitative metoder gjennom mange år, og den er velegnet for studenter i metode på høgskole- og universitetsnivå. Hovedformålet med boken er å gi en forståelse av den kvalitative metodens egenart og vitenskapsteoretiske grunnlag. Forfatteren behandler også de etiske dilemmaene som den kvalitative forskeren står overfor i løpet av forskningsprosessen. I boken står et interaksjonistisk perspektiv sentralt: Hvordan har forskerens deltakelse i forskningsprosessen betydning for utvikling av data? Thagaard fremhever mangfoldet i kvalitative tilnærminger og beskriver hvordan vi utvikler og analyserer data fra observasjon og intervju, og hvordan vi analyserer verbale og audiovisuelle uttrykksformer. Hun vektlegger også hvilke utfordringer man som forsker kan møte i løpet av feltarbeidet, og hvilke strategier man kan benytte seg av for å imøtegå dette. I denne femte utgaven har nye medier og bruk av internett fått større plass. I tillegg har forfatteren videreutviklet presentasjonen av ulike fremgangsmåter for å analysere kvalitative data, og hvordan en best vurderer hvilke tilnærminger som passer til hvilket prosjekt. Eksemplene er hentet fra norske og internasjonale studier, og boken er gjennomgående oppdatert på ny litteratur på feltet.
Systematikk og innlevelse gir en samlet innføring i den kvalitative forskningsprosessen. Tove Thagaard tar for seg alle fasene i arbeidet, fra utforming av problemstilling og innsamling av materiale, til analyse av data og teoretisk refleksjon. Boken bygger på Thagaards undervisning i kvalitative metoder gjennom mange år, og den er velegnet for studenter i metode på høgskole- og universitetsnivå. Hovedformålet med boken er å gi en forståelse av den kvalitative metodens egenart og vitenskapsteoretiske grunnlag. Forfatteren behandler også de etiske dilemmaene som den kvalitative forskeren står overfor i løpet av forskningsprosessen. I boken står et interaksjonistisk perspektiv sentralt: Hvordan har forskerens deltakelse i forskningsprosessen betydning for utvikling av data? Thagaard fremhever mangfoldet i kvalitative tilnærminger og beskriver hvordan vi utvikler og analyserer data fra observasjon og intervju, og hvordan vi analyserer verbale og audiovisuelle uttrykksformer. Hun vektlegger også hvilke utfordringer man som forsker kan møte i løpet av feltarbeidet, og hvilke strategier man kan benytte seg av for å imøtegå dette. I denne femte utgaven har nye medier og bruk av internett fått større plass. I tillegg har forfatteren videreutviklet presentasjonen av ulike fremgangsmåter for å analysere kvalitative data, og hvordan en best vurderer hvilke tilnærminger som passer til hvilket prosjekt. Eksemplene er hentet fra norske og internasjonale studier, og boken er gjennomgående oppdatert på ny litteratur på feltet.