Forlaget skriver om denne boka:
Denne boka handler om læring og betingelser for læring. Boka belyser læring fra ulike perspektiver og gir en innføring i de mest sentrale teoriene. Forfatterne drøfter nyere forskning og viser at læring, selvoppfatning og motivasjon utgjør en helhet og må ses i sammenheng. I boka viser de hvilken betydning elevenes selvoppfatning har på en rekke områder, både for elevenes motivasjon og læring, for de valgene de gjør og for elevenes psykiske og emosjonelle reaksjoner. Med dette utgangspunktet drøftes sentrale spørsmål knyttet til læringsmiljø, læringsstrategier og organisering av undervisningen. Forfatternes intensjon er å gi innsikt i viktige prinsipper for tilrettelegging av læring, fordi innsikt i prinsipper og psykologiske prosesser gir handlefrihet i valg av virkemidler og arbeidsformer. Gjennom hele boka belyser forfatterne det teoretiske stoffet ved hjelp av eksempler.
Boka er skrevet for lærere, lærerstudenter og andre som arbeider med barn og ungdom, men de prinsippene boka drøfter, er sentrale i all virksomhet der læring og mellommenneskelig kommunikasjon står sentralt. Boka bygger på og er en videreføring av Selvoppfatning, motivasjon og læringsmiljø fra 1996.