Å motivere elevene er en av de største utfordringene lærerne står overfor. I denne boka diskuteres tilrettelegging for motivasjon med utgangspunkt i teori og forskning. Forfatterne legger vekt på at lærerne ikke bare har kjennskap til pedagogiske prinsipper og praktiske implikasjoner, men at de også kjenner de teoriene som ligger bak de praktiske anbefalingene. Sammenhengen mellom teori og praksis får derfor mye plass i boka. Den er skrevet for studenter i lærerutdanningen, men kan også være nyttig for all organisert opplæring, for eksempel i voksenopplæringen. Einar M. Skaalvik er professor emeritus i pedagogisk psykologi og forskningsmetode. Sidsel Skaalvik er professor emerita i spesialpedagogikk ved Pedagogisk institutt, NTNU.
Denne boka gir en innføring i hva motivasjon for læring innebærer og hvordan læreren kan arbeide for å få mer motiverte elever.
En av de største utfordringene som lærerne står overfor, er å motivere elevene. I de fleste skoleklasser varierer elevenes motivasjon kraftig: Noen elever viser høy motivasjon for skolearbeidet, mens andre viser lav interesse og yter liten innsats på skolen.
I denne boka utleder og drøfter forfatterne tilrettelegging for motivasjon med utgangspunkt i teori og forskning. Det er avgjørende at lærerne ikke bare kjenner pedagogiske prinsipper og praktiske implikasjoner, men at de også kjenner teoriene som de praktiske anbefalingene er utledet fra. Boka legger derfor vekt på å vise sammenhenger mellom teori og praksis.
Boka er skrevet for studenter i lærerutdanningene, men vil også være nyttig for all organisert opplæring, for eksempel i voksenopplæringen.