Norskfaget har ikke noe entydig definert begynnelsespunkt, men ble innført på ulike tidspunkt i forskjellige skoleslag på grunnlag av ulik danningstenkning. Laila Aase viser her hvordan tre forskjellige danningsprosjekter har preget utviklingen av morsmålsfaget, og hvordan danningstenkningen endret seg på 1800-tallet.
Boken beskriver først og fremst morsmålsfaget i den lærde skolen, men inkluderer også perspektiver knyttet til andre skoleslag. Og i skoledebattene på 1800-tallet får vi glimt inn i problemstillinger som kan være svært aktuelle for oss i dag. Kampen om skolens dannelsesinnhold er ett eksempel. Ideer om hvordan elevene kan lære gjennom
selvvirksomhet, eller tanker om hva som er god skriveopplæring, kan forekomme oss å være helt moderne. Å kjenne fagets røtter må være en viktig del av en norsklærers kompetanse.
Laila Aase (f. 1943) er amanuensis på Institutt for praktisk pedagogikk ved Universitetet i Bergen. Her har hun ansvar for fag didaktikk i norsk. Hun har vært medforfatter av en rekke lærebøker og har særlig bidratt til å utvikle fagfeltet norsk fagdidaktikk. I LNUs skriftserie har hun blant annet tidligere utgitt Stilskriving og danning (1988).