Denne boken gir en oversikt over de ulike kommunikasjonssystemene for barn, ungdommer og voksne som trenger en alternativ kommunikasjonsform som støtte til, eller erstatning for, et mangelfullt utviklet talespråk.
Boken drøfter forhold som er av betydning ved valg av kommunikasjonssystem, og gjør rede for de viktigste prinsippene i utredning og opplæring av mennesker som trenger en alternativ kommunikasjonsform. Den legger spesielt vekt på at kommunikasjon skjer innfor rammen av sosiale samspill, på viktigheten av individuelt tilrettelagte tiltak og på nødvendigheten av å legge til rette hele kommunikasjonsmiljøet.
Dette er en totalt revidert utgave av Språk og funksjonshemming som ble utgitt i 1991. Den retter seg mot fagfolk og studenter som arbeider med å tilrettelegge for alternativ kommunikasjon, samt familier til mennesker som trenger slik kommunikasjon.
Forfatterne er begge professorer i utviklingspsykologi ved Universitetet i Oslo, og har lang erfaring med arbeid med mennesker som har ulike typer kommunikasjonsvansker.