Jo mer vi vet om hvordan vi lærer og hva som påvirker læreprosessen, desto bedre forutsetninger har vi for å lære. Men kunnskap i seg selv er ikke nok, vi må også vite hvordan vi kan dra nytte av den. Den første delen av denne boka gir en kort oppsummering av den viktigste kunnskapen vi har om læring og hukommelse. Den andre delen inneholder en rekke konkrete tips om hvordan du kan gå frem for å bedre din egen læring. Tipsene er delt inn i tre hovedtemaer: Når du arbeider for deg selv, når du deltar i organisert undervisning og når du forbereder deg til eksamen. Boka er skrevet for deg som skal starte på studier ved universitet eller høyskole, men den er også nyttig for deg som allerede har studert en stund.
Kunnskap om hvordan vi lærer, og om hva som påvirker læreprosessen, er viktig for vår egen læring. Jo mer vi vet om disse spørsmålene, desto bedre forutsetninger har vi for å lære. Men kunnskap om læring fører ikke automatisk til at vi lærer mer og bedre. Vi må gjøre noe med denne kunnskapen. Da kan det være greit å få noen konkrete råd og tips om hvordan vi skal gå frem. Det er nettopp det denne boken handler om.
Del 1 er en kortfattet oppsummering av noe av den kunnskapen vi har om læring og hukommelse, og om hva som påvirker læreprosessen.
Del 2 inneholder en rekke konkrete tips om hvordan du kan gå frem for å bedre din egen læring. Disse tipsene er organisert under tre hovedtema: Når du arbeider for deg selv, Når du deltar i organisert undervisning, og Når du forbereder deg til eksamen.