Denne boka handler om hva det vil si å ha ADHD, hvordan det er å leve med denne diagnosen både i og utenfor skolen og hvordan skole og foreldre bør samarbeide om barn og unge med ADHD. Her møter vi også foreldre og elever som deler sine erfaringer fra skolehverdagen. Boka henvender seg til lærere som underviser elever med ADHD i vanlige klasser, men den er skrevet på en lettfattelig måte og passer også for foreldre til barn og unge med ADHD.
Hva vil det si å ha diagnosen ADHD? Hvordan er det å leve med ADHD? Hvordan er det å være elev i skolen når du har ADHD'? Hvordan er det å være foreldre til barn og unge med ADHD? Hvordan bør lærere takle elever med ADHD i klassen? Hvordan bor skolen og foreldre samarbeide om elever med ADHD?
Dette er noen av spørsmålene forfatteren forsaker å gi svar på i denne boka Forfatteren gir leseren innsikt i ADHD diagnosen og eventuell medikamentell behandling på en saklig og lettfattelig måte. I boka møter vi også foreldre til barn og unge med diagnosen. foreldre som har viktige historier å fortelle om sine erfaringer med diagnosen og skolen. Og vi får høre stemmen til en elev i videregående skole som er diagnostisert med ADHD. og som bidrar med sine erfaringer fra klasserommet.
Boka henvender seg spesielt til lærere som underviser elever med ADHD i vanlige klasser. forfatteren gir gode råd og utførlige anvisninger til hvordan lærere kan skape et positivt og utbytterikt læringsmiljø for elever med ADHD-diagnose.
Denne boka er svært relevant for alle lærere som moter elever med ADHD i klassene sine. for veiledere i PP-tjenesten og koordinatorer for spesialundervisning. Den anbefales for skoleledere og studenter i spesialpedagogikk. Mange foreldre til barn og unge med ADHD vil også ha glede av å lese denne boka, og den kan leses som et bidrag til å utvikle gode samarbeidslorhold mellom skole og h1em.
Roar Engh er dosent i pedagogikk ved lærerutdanningen i Høgskolen i Buskerud og Vestfold. Han har mange års erfaring som spesiallærer og klasselærer. og har hatt ansvar for studiet i spesialpedagogikk for allmennlærere i mange år. Han har tidligere blant annet gitt ut bøkene Barn og unge med Asperger syndrom i skolen og Vurdering for læring i skolen. Han har også skrevet mange artikler og bokkapitler om skolen, i de siste årene med særlig fokus på elevvurdering.