Vis alltid denne fanen
Denne boken handler om de ansatte i barnehagen og deres væremåter i relasjon til de yngste i barnehagen.
Den handler også om hvordan vi kan øve oss på å ordsette hvorfor vi gjør som vi gjør, for på den måten å videreføre all den tause kunnskapen som har grodd fast i ryggmargen vår gjennom år i møter med de yngste.
Boken inneholder praksisfortellinger fra ulike barnehager. Det knyttes refleksjonsoppgaver til fortellingene som vil være et nyttig redskap for refleksjon i personalgruppene. Det handler om å ta inn over seg det helt vesentlige for mennesker, det som gir mening i et menneskes liv, slik at vi unngår å bli grunnleggende overflatiske i de valgene vi tar.
Denne boken handler om de ansatte i barnehagen og deres væremåter i relasjon til de yngste i barnehagen.
Den handler også om hvordan vi kan øve oss på å ordsette hvorfor vi gjør som vi gjør, for på den måten å videreføre all den tause kunnskapen som har grodd fast i ryggmargen vår gjennom år i møter med de yngste.
Boken inneholder praksisfortellinger fra ulike barnehager. Det knyttes refleksjonsoppgaver til fortellingene som vil være et nyttig redskap for refleksjon i personalgruppene. Det handler om å ta inn over seg det helt vesentlige for mennesker, det som gir mening i et menneskes liv, slik at vi unngår å bli grunnleggende overflatiske i de valgene vi tar.
Denne boken handler om de ansatte i barnehagen og deres væremåter i relasjon til de yngste i barnehagen. Det handler også om hvordan vi kan øve oss på å ordsette hvorfor vi gjør som vi gjør, for på den måten å videreføre all den tause kunnskapen som har grodd fast i ryggmargen vår gjennom år i møter med de yngste. Boken inneholder praksisfortellinger fra ulike barnehager. Det knyttes refleksjonsoppgaver til fortellingene som vil være et nyttig redskap for refleksjon i personalgruppene.
For å skape gode arenaer for språkutvikling må barnehagene utvikle praksiser som gir alle barna mulighet til å delta. Et godt språkmiljø i barnehagen er tuftet på god ledelse og god organisering, slik at alle barna får mulighet til gjensidig påvirkning og gode danningsprosesser.
Forfatteren diskuterer hvordan ansatte i barnehager, med utgangspunkt i barns interesser og opplevelsesverden, kan finne inkluderende måter å arbeide med språklæring på. Boken tar for seg teorier om språk og språkarbeid og knytter dem til dialoger, samhandling og lek i barnehagens dagligliv.
Katrine Giæver er høgskolelektor med språk og flerkulturelt arbeid som fokusområde. Hun er tidligere utdannet førskolelærer.