Vernepleiere er autorisert helsepersonell med sosialfaglig profil. Vernepleie utøves på mange arenaer og nivåer i velferdstjenester, oppvekstetater og NAV i samarbeid med forskjellige tjenestemottakere og yrkesgrupper. I denne boken presenterer forfatterne innholdet i en kunnskapsbasert vernepleiefaglig kompetanse. De tar opp hvordan ulike rammebetingelser og forskjellige tjenestemottakere får betydning for en fagutøvelse der systematikk og samarbeid er sentralt.
Boken bidrar til en styrking av en kunnskapsbasert praksis i vernepleie gjennom fokus på forholdet mellom teori og praksis og en videreutvikling av arbeidsmodeller. Forfatterne har utviklet en Grunnleggende Arbeidsmodell i VErnepleiefaglig arbeid (GAVE). Arbeidsmodellen bygger på problemløsningsprosessen innenfor rammene av didaktisk relasjonstenking.
Dette er en viktig bok for studenter i vernepleie og vernepleiere som vil være faglig oppdatert. Den er en videreutvikling av Innføring i profesjonelt miljøarbeid, 2. utg.
Forfatterne er alle vernepleiere og arbeider med vernepleier utdanning og fagutvikling. Anne Thronsen og Inger Nordlund er høgskolelektorer ved Høgskolen i Telemark. Sølvi Linde er høgskolelektor ved Høgskolen i Bergen.