Våren er i anmarsj, året er 1941 og M/T Iberia ligger i dokk utenfor Liverpool etter en minesprengning. Halvor Skramstad har hatt hyre om bord i Iberia etter at den forrige båten hans ble torpedert ved Island. Da tankskipet er ferdig reparert og drar til havs igjen, skjer det noe som gjør at Halvor må forlate båten i hui og hast. Han må derfor mønstre på en ny bensintanker: 10 000-tonneren M/T Vivian. Under kaptein Coldeweyns stramme regime har det utviklet seg et hardt og uvennlig miljø om bord. Konfliktene er mange og vonde for den unge nordmannen, som lengter tilbake til folkene på Iberia og hjem til Rena. I tillegg savner han Muriel Shannon intenst. Samtidig tilspisses krigen på havet, og farvannet er farligere enn noen sinne.
I mars 1941 ligger 16 000-tonneren M/T Iberia i dokk utenfor Liverpool etter en minesprengning. Nittenåringen Halvor Skramstad har seilt med Iberia etter at den forrige båten hans, M/S Tomar, ble torpedert ved Island høsten 1940. Da Iberia er reparert og har stukket til sjøs igjen, må Halvor i hui og hast mønstre av. Han får ny hyre på M/T Vivian, en 10 000-tonner som frakter olje til Storbritannia.
Om bord på Vivian holder kaptein Coldeweyn sin harde hånd over skute og mannskap. Halvor lengter tilbake til folkene på Iberia, han lengter hjem til Østerdalen, og ikke minst lengter han etter Muriel Shannon, som han håper venter på ham i England.
Med Hitlers angrep på Sovjetunionen og japanernes angrep på Pearl Harbor tar krigen en dramatisk vending. Stadig flere farvann blir operasjonsområder for de tyske ubåtene. Noen av verdens mektigste krigsskip senkes på begge sider. For den som seiler med oljeprodukter på krigens hav, er konvoifarten uutholdelig nerveslitende.