I denne boken forteller forfatteren om hvordan Quebec, Montreal og andre havnebyer i Canada ble inngangsporten for norske utvandrere til Nord-Amerika. I løpet av 1850 til slutten av 1860-tallet gikk 94 prosent av norske utvandrere i land i Canada, og Canada erstattet dermed New York som den viktigste destinasjonen i disse årene. Det var innføringen av frihandel som lot norske seilskuter ta del i den lukrative trelasthandelen mellom Canada og de britiske øyer. For de aller fleste ble Canada en inngangsport til reisemål i øvre Midtvesten, hovedsakelig Wisconsin og Minnesota. Den lange overfarten inneholder personlige emigranthistorier overlevert i familier som innvandret, støttet av grundig forskning. Omtalen er utarbeidet av BS.
I denne boken forteller forfatteren om hvordan Quebec, Montreal og andre havnebyer i Canada ble inngangsporten for norske utvandrere til Nord-Amerika. I løpet av 1850 til slutten av 1860-tallet gikk 94 prosent av norske utvandrere i land i Canada, og Canada erstattet dermed New York som den viktigste destinasjonen i disse årene. Det var innføringen av frihandel som lot norske seilskuter ta del i den lukrative trelasthandelen mellom Canada og de britiske øyer. For de aller fleste ble Canada en inngangsport til reisemål i øvre Midtvesten, hovedsakelig Wisconsin og Minnesota. «Den lange overfarten» inneholder personlige emigranthistorier overlevert i familier som innvandret, støttet av grundig forskning. Omtalen er utarbeidet av BS..