I hvilken grad kan etikk være god butikk? Hva slags ansvar har bedrifter for konsekvenser som oppstår i kjølvannet av deres aktiviteter? I dag er det forventet at aktører i arbeidslivet har et bevisst forhold til etikk, samfunnsansvar og bærekraft. Denne velskrevne boken gjør leseren i stand til å forstå og analysere etiske utfordringer som kan oppstå i en organisasjon. Den veksler mellom å presentere begreper og teorier og anvende dem på konkrete eksempler. Dilemmatrening er en aktivitet som egner seg godt for å gjøre seg fortrolig med etikkens verktøy. Derfor er boken utstyrt med en rekke dilemmaer som leseren kan øve på å ta stilling til ved å begrunne sine valg. 2. utgaven er fullstendig revidert. Den løfter frem bærekraft som et vesentlig begrep for å forstå hvordan individer og organisasjoner må forholde seg til konsekvensene av egne handlinger. Den inneholder åtte helt nyskrevne kapitler som får frem flere nyanser i etikken, og ser nærmere på temaer som klimaparadokset etikk og kunstig intelligens, etikk og sosiale medier, samt skattemoral. Etikk og bærekraft henvender seg til studenter som skal forstå etikkens plass, rolle og nytte i arbeidslivet. Men også praktikere, ansatte så vel som ledere, vil ha stor nytte av boken. Den vil hjelpe dem både å få øye på og å håndtere etiske utfordringer i egen organisasjon.